Traian Vuia
17 august 1872 – 3 septembrie 1950
Traian Vuia (născut
la 17 august 1872, la Bujoru, comitatul Caraș-Severin, Austro-Ungaria – decedat
la 3 septembrie 1950, la București, România) a fost un inventator român,
pionier al aviației mondiale. Pe data de 18 martie 1906 el a realizat primul
zbor autopropulsat (fără catapulte sau alte mijloace exterioare) cu un aparat
mai greu decât aerul.
Date biografice
Traian Vuia
s-a născut în 1872 în satul Surducu Mic (parte a fostei comune Bujoru, astăzi
Traian Vuia, județul Timiș) din (fostul comitat) Caraș-Severin, fost în
Austro-Ungaria, în prezent în România. Părinții săi au fost preotul Simion
Popescu și Ana Vuia; aceasta fiind cea de-a doua lui soție. A urmat cursurile
primare la Bujor (azi Traian Vuia)
și Făget. Între 1884 și 1892, urmează liceul la Lugoj. Aici petrece mult timp
în mijlocul familiei lui Coriolan Brediceanu, care-l va sfătui, ajuta și
încuraja mai târziu în cariera sa.
...
Vuia dovedește
de când urma cursurile primare, și apoi secundare, o atracție irezistibilă și o
predilecție pentru mecanica aplicată și de fizică. La zece ani asistă la
primele manifestări cu caracter aviatic, iar micul Vuia dezvoltă o pasiune pentru zmeie. El urmărește atent detaliile
lor și încearcă să construiască altele mai perfecționate. Ajuns la liceu, Vuia își însușește noțiuni de fizică și
mecanică și nu se mai mulțumește să construiască zmeie, ci încearcă să explice
ce se petrece în jurul aparatului, forțele care acționează la lansarea și
menținerea lui în aer, condițiile de echilibru, etc. Voia să înțeleagă zborul
și, mai ales, voia să mânuiască zmeie, să le facă a se mișca în văzduh după
propriul gând.
După absolvirea bacalaureatului în 1892, Vuia pleacă la Budapesta pentru a se
înscrie la Politehnică. A urmat pentru un an cursurile Politehnicii, secția
mecanică, la seral. Neavând destui bani, se va înscrie la Drept și va practica
în birouri de avocatură din Banat pentru a-și putea asigura mijloacele de trai.
Astfel o bună parte din studenția lui Vuia
este deviată de la adevăratele lui aspirații și aptitudini. Tânărul reușește
însă și în domeniul științelor juridice. La 6 mai 1901, Traian Vuia își ia doctoratul în Științe Juridice cu teza:
„Militarism și industrialism, regimul de Status și contractus”.
După terminarea facultății Traian Vuia se întoarce la Lugoj. Aici continuă să studieze
problema zborului uman și începe să-și construiască primul aparat de zbor, pe
care-l numește aeroplan-automobil. Din cauza lipsurilor financiare, nu reușește
să-și ducă la capăt proiectul și decide în schimb să plece la Paris, în iulie
1902. Vuia spera că aici va găsi pe
cineva interesat să-i finanțeze proiectul, mai ales a pasionaților de aerostate
însă s-a lovit de mult scepticism asupra ideii că o mașină zburătoare cu o
densitate mai mare decât cea a aerului ar putea zbura. Vuia merge la Victor Tatin, un cunoscut teoretician care construise
în 1879 un model experimental de aeroplan. Tatin este imediat interesat de
proiect dar încearcă și să-l convingă pe Vuia
că nu este nimic de făcut pentru că-i lipsește un motor adecvat și este
instabil. Vuia însă continuă să-și
promoveze proiectul și-l trimite Academiei de Științe de la Paris pe 16
februarie, 1903, prezentând posibilitatea de a zbura cu un aparat de zbor mai
greu decât aerul cât și procedura de decolare. Academia îi respinge proiectul
cu motivația că ar fi prea utopic, cu mențiunea că:
„Problema zborului
cu un aparat care cântărește mai mult decât aerul nu poate fi rezolvată și nu
este decât un vis.”
În ciuda acestor obstacole, Vuia nu renunță la proiect și se înscrie pentru un brevet, acordat
pe 17 august 1903 și publicat pe 16 octombrie 1903. Invenția brevetată se
numește aeroplan automobil.
La 4 august 1919 a fost inițiat, în loja masonică
pariziană „Ernest Renan”, împreună cu
Alexandru Vaida-Voievod și cu ceilalți membri ai delegației române participanți
la Conferința de Pace de la Paris.
Vuia I
În ziua de 1 iulie 1902, el sosea la Paris, aducând în
bagajele sale proiectul unui original „aeroplan-automobil”, conceput în
perioada studenției, și macheta aferentă, realizată pe parcursul ultimelor
douăsprezece luni. În iarna lui 1902/1903, Vuia
începe construcția aparatului, perfecționând până în minime detalii planurile
originale la care lucrase cu un an înainte la Lugoj. Se lovește din nou de
probleme de natură financiară, dar reușește să le depășească, ajutat și de
mentorul său Coriolan Brediceanu. În toamna lui 1904 începe să-și construiască
și un motor, tot invenție personală. În 1904 obține un brevet pentru această
invenție în Marea Britanie. Întreaga parte mecanică e terminată în februarie
1905. Aparatul este gata în decembrie, după ce i se montează motorul, și este
numit Vuia I, poreclit Liliacul, din cauza formei sale. Avea
prevăzută o greutate totală de 250 kg, o suprafață de susținere de 14 m² și un
motor de 20 CP. Primele experimente au început în 1905, ca pe un automobil, cu
aripile demontate, pentru a căpăta experiență în manevrarea lui.
Pe 18 martie 1906 la Montesson, lângă Paris, aparatul Vuia I a zburat pentru prima dată. După
o accelerație pe o distanță de 50 de metri, aparatul s-a ridicat la o înălțime
de aproape un metru, pe o distanță de 12 m, după care palele elicei s-au oprit
și avionul a aterizat.
Multe ziare din Franța, Statele Unite și Marea Britanie
au scris despre primul om care a zburat cu un aparat mai greu decât aerul,
echipat cu sisteme proprii de decolare, propulsie și aterizare. De atunci a
fost scoasă în evidență și propagată ideea că Vuia a reușit cu aparatul său să decoleze de pe o suprafață plată,
folosind numai mijloace proprii, „la bord", fără „ajutor extern"
(pantă, cale ferată, catapultă, etc.). Totuși, au fost și mai există multe
contradicții și dezbatere asupra definiției de primul aeroplan.
În continuare va mai breveta și construi diferite
invenții, spre exemplu un generator de abur în 1925, sau două elicoptere între
1918 și 1922. La 3 septembrie 1950 se stinge din viață la București.
A fost ales membru de onoare al Academiei Române, pe 27
mai 1946.
Este înmormântat la cimitirul Bellu din București.
In memoriam
·
Aeroportul
internațional din Timișoara poartă numele Traian Vuia.
·
În fața Aeroportului
Internațional „Traian Vuia” din Timișoara este amplasată macheta
aeroplanului Vuia 1, la scara 1:1,
realizată de către Fundația Academică
Culturală Timișoara.
·
În ziua de 14 septembrie 2013, la Montesson, la
autoritățile franceze locale au dezvelit o placă în memoria lui Traian Vuia.
Bibliografie
·
George
Lipovan, Traian Vuia - un pionier al aviației moderne, Editura Facla,
Timișoara 1972
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu
Rețineți: Numai membrii acestui blog pot posta comentarii.