Theodor Pallady
(11-23 aprilie 1871 – 16 august 1956)
Theodor Pallady (n.
11/23 aprilie 1871, Iași - d. 16 august 1956, Bucureşti) a fost un pictor
român. În anul 2012 a fost declarat membru post-mortem al Academiei Române.
Date biografice
Theodor Pallady
a fost fiul lui Ioan sau Iancu Pallady, căsătorit cu Maria Cantacuzino, sora
mai mare a diplomatului Neculai B. Cantacuzino. Theodor s-a născut în Iași și a copilărit atât la Perieni (Tutova),
unde părinții săi aveau o moșie, cât și la Iași. A urmat liceul „Sf. Gheorghe”
din București și, la dorința părinților, s-a înscris la Școala de Poduri și
Șosele, pe care a părăsit-o, mutându-se la Politehnica din Dresda.
Theodor Pallady
a studiat mai întâi ingineria la Politehnica din Dresda (1887-1889), luând în
același timp lecții de desen și pictură cu Erwin Oehme, care, recunoscându-i
înzestrarea artistică, îl sfătuiește să plece la Paris. În capitala Franței
lucrează în atelierul lui Jean Arman și se înscrie la Académie des Beaux-Arts.
...
În 1892 intră în atelierul lui Gustave Moreau unde va avea colegi pe Henri
Matisse, cu care leagă o strânsă prietenie, pe Georges Rouault și pe Albert
Marquet. Mai târziu frecventează clasa lui Puvis de Chavannes, de la care preia
mai ales finețea desenului și strălucirea culorilor, fără a-i urma principiile
estetice academizante.
În 1904 se întoarce în țară și expune la Ateneul Român și
la Saloanele Oficiale. Menține însă legătura cu Parisul, unde deschide mai
multe expoziții personale, până în anul 1940. Expune la Bienala din Veneția în
anii 1924, 1940 și 1942.
Cu o formație complexă, provenită din rigoarea școlii
germane unită cu simbolismul promovat de Moreau, folosind experimentele din
cadrul curentului Art Nouveau și ale prietenilor săi, care vor pune bazele fauvismului,
Pallady își găsește curând drumul său propriu. Prietenia sa cu Matisse,
legăturile cu spiritul artei franceze explică numeroasele raporturi cu ceea ce
se va numi École de Paris. Totuși Pallady
nu va adera la programul estetic promovat de aceste curente artistice.
Aspirația către o arhitectură simplă, către o logică liniară a proporțiilor
domină arta lui Pallady, care refuză
grandilocvența, sentimentalitatea și pitorescul ieftin, făcând evidentă
orientarea sa structurală spre compoziția clasică. Sensibilitatea sa controlată
este dublată de o supremă asceză a spiritului, într-o unitate care îl distinge
de lirismul post-impresionist.
Predilecția lui Pallady
pentru natura moartă denotă dorința de a reda într-un tablou un fragment din
realitatea universală, în toată poezia și armonia sa. Renunțarea la pictarea
peisajelor naturale dă impresia unei căutări a semnificației concentrate în
corola unei flori, într-un fruct sau în frunzele adăugate obiectelor cotidiene.
Aportul picturii lui Cézanne nu este de loc neglijabilă pentru formația lui
Pallady, însă cu siguranță reflexiile sale asupra picturii medievale române au
jucat un rol tot atât de important.
Pentru peisajele sale parisiene, Pallady alegea mai ales locurile din vecinătatea Senei, atât pentru
a sugera tremorul luminii pe suprafața apei, cât și pentru a reda planurile
unui peisaj, unde zidăria caselor, frunzișul arborilor, mișcarea orizontală a
fluviului formează o gamă de culori perfect unitară într-o imagine coerentă.
Theodor Pallady
rămâne fără îndoială unul din cei mai prestigioși artiști moderni, păstrându-și
întreagă ambiția de a fi un pictor „din toate timpurile".
La împlinirea a 85 de ani, în 1956, a primit titlul de Maestru
emerit al artei, organizându-se Expoziția
retrospectivă „Theodor Pallady“.
Curând după aceea, la 16 august 1956, a trecut în lumea celor drepți.
Muzeul „Theodor Pallady”
Casa Melik, aflată în București, pe strada Spătarului 22,
sector 2, care a fost construită în 1750-1760 de către armeanul Hagi Kevork
Nazaretoglu, găzduiește azi Muzeul „Theodor
Pallady”, în care sunt expuse tablouri pictate pe pânză de Pallady precum și peste 800 desene cu
peisaje, nuduri, portrete sau interioare, reprezentative pentru perioada
pariziană a lui Pallady. Clădirea
este astăzi cea mai veche casă din București și este inclusă pe lista monumentelor
sub codul LMI: B-II-m-A-19723.
Bibliografie
·
Theodor
Pallady: Jurnal, București, 1967;
·
Raoul
Șorban: Theodor Pallady, București, 1975;
·
Ionel
Jianu: Pallady, București, Editura Căminul Artei, 1944;
·
K. Zambaccian:
Theodor
Pallady, București, Casa Școalelor, 1945;
·
Marin
Mihalache: Pallady: Mărturii, Cluj, Dacia, 1971;
·
Mihai
Ispir: Theodor Pallady, București, Meridiane, 1987;
·
I.L. Georgescu:
Pe
urmele lui Theodor Pallady, București, Lumina Lex, 1998;
·
Cebuc,
traducere Valentina Puiu: Pallady,
București, Monitorul Oficial, 2008;
·
Dana
Crișan: Pallady scriind. Jurnale, scrisori, însemnări, Editura
Compania, 2009.
Câteva opere
·
Autoportret;
·
Casă oltenească;
·
Cheiul Senei (Pod peste Sena);
·
Femeie în negru;
·
Femeie pe gânduri;
·
Flori roşii;
·
Interior de atelier;
·
Natură moartă cu flori roşii;
·
Natură moartă cu pepene şi smochine;
·
Natură statică cu trandafiri şi mere;
·
Nud în combinezon alb;
·
Nud în fotoliu verde;
·
Stânci la Etretat.
Autoportret |
Casă oltenească |
Cheiul Senei (Pod peste Sena) |
Femeie pe gânduri |
Femeie în negru |
Flori roşii |
Interior de atelier |
Natură moartă cu flori roşii |
Natură moartă cu pepene şi smochine |
Natură statică cu trandafiri şi mere |
Nud în combinezon alb |
Nud în fotoliu verde |
Stânci la Etretat |
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu
Rețineți: Numai membrii acestui blog pot posta comentarii.