Alexandru Roşca
23 august 1906 – 17 februarie 1996
Alexandru Roșca (născut
la 23 august 1906, la Călata, în comitatul Cluj – decedat la 17 februarie 1996,
la Cluj) a fost un psiholog român, unul dintre părinții școlii clujene de
psihologie, membru titular al Academiei Române.
Alexandru Roşca
Alexandru Roşca
(23 august 1906, comuna Calat, judeţul Cluj - 17 februarie 1996, Cluj Napoca) -
psiholog şi profesor universitar. Studii liceale şi superioare la Cluj Napoca:
licenţiat în litere şi filosofie, la Universitatea din Cluj Napoca (1927):
doctorat în filosofie (1930), la aceeaşi universitate, cu o teză despre
dimensiunea inteligenţei şi a debilităţii mintale; între 1929-1931, a efectuat
călătorii de studii în Germania, Franţa, Belgia şi Elveţia, specializându-se în
probleme de delincventă juvenilă şi de psihologia debililor mintali...
Din 1936, devine cadru didactic la catedra de psihologie
a Universităţii din Cluj Napoca,
parcurgând toate treptele ierarhiei universitare, ajungând profesor în 1947.
Din 1946 până în 1976 (anul pensionării) a fost şeful catedrei de psihologie a Universităţii din Cluj Napoca; între
1965-1971 a ocupat funcţia de director al Institutului de psihologie al
Academiei Române. A fost preşedintele Asociaţiei
Psihologilor din România (1965-1981). A fost membru în Comitetul Executiv al Asociaţiei Internaţionale de Psihologie Aplicată,
membru al Societăţii de Psihologie
Ştiinţifică de limbă franceză, membru corespondent (2 februarie 1965) şi
membru titular al Academiei Române
(19 decembrie 1991).
Roşca este una
din personalităţile cele mai proeminente şi prodigioase ale psihologiei
româneşti contemporane, cercetările şi contribuţiile sale bucurându-se de
recunoaştere şi apreciere internaţională. Adept al spiritului riguros şi
obiectiv, el şi-a încadrat şi desfăşurat activitatea ştiinţifică pe principiile
experimentalismului şi ale întemeierii şi verificării faptice a oricăror
ipoteze şi teoretizări despre fenomenele vieţii sufleteşti ale omului.
Considerând că şi cele mai complexe procese şi stări psihice se integrează
legilor generale ale realităţii şi se supun unui determinism obiectiv,
demonstrează că singura cale cu adevărat ştiinţifică şi eficientă de studiere
şi explicare a lor poate fi doar analiza faptelor şi datelor concrete de
observaţie şi experimentale.
Respingând ca
nefondate şi unilaterale modelele introspecţionist şi behaviorist Roşca a optat pentru principiul
unităţii dintre conştiinţă şi activitate, dintre planul subiectiv, intern şi
cel obiectiv-extern (comportamental), în concordanţă cu aceasta, el avea să
conceapă experimentul şi observaţia în psihologie ca un demers trifazic:
- alegerea şi stabilirea celei mai adecvate sarcini
(probe) pentru exteriorizarea şi obiectivarea în comportament a unui anumit
proces sau fenomen psihic specific (senzaţie, percepţie, reprezentare, gândire,
emoţie, aptitudine etc.);
- înregistrarea şi analiza comportamentului extern, ca
expresie a planului subiectiv intern;
- transformarea datelor şi rezultatelor oferite de
analiza comportamentului în explicaţii şi interpretări ale conţinutului,
particularităţilor şi mecanismelor procesului psihic vizat.
Urmărirea cu
consecvenţă a acestei scheme a asigurat tuturor lucrărilor pe care le-a
elaborat Roşca un desăvârşit echilibru între latura faptică şi cea teoretică,
între rezultatele cercetărilor empirice şi generalizării: El a rămas toată
viaţa fidel crezului că în ştiinţă nu trebuie să te supui dogmelor şi
prejudecăţilor metafizice, ci realităţii faptelor. „Oricât de frumos ar fi construită şi oricât de atractivă ar fi o teorie
psihologică, ea trebuie respinsă şi abandonată dacă intră în contradicţie cu
faptele şi nu este susţinută de ele”, afirmă Roşca. El a imprimat această orientare motodologică întregii şcoli
psihologice de la Cluj Napoca, al cărei mentor a fost de-a lungul unei perioade
de cinci decenii (1946-1996).
Aria problematică
pe care a abordat-o pe bază de cercetări concrete şi sistematice este foarte
întinsă şi variată de la modele şi tehnici experimentale de laborator până la
chestiuni de psihologie generală şi psihologia personalităţii, de la subiectul
debil mintal la cel superior dotat, de la experimentul constatativ la
experimentul formativ. A fost, de altfel, primul care a deschis la noi în ţară
seria cercetărilor sistematice asupra debilităţii mintale, considerată în
unitatea dimensiunilor şi implicaţiilor ei psihologice, pedagogice şi sociale.
Lucrările monografice dedicate acestei probleme şi apărute în 1931 sunt
veritabile modele ale îmbinării analizei nomotetice, orientate în direcţia
desprinderii şi formulării unor legi generale ale psihologiei debilului mintal,
cu analiza ideografică, de caz, orientată în direcţia înţelegerii şi explicării
cauzale a stării actuale a unui individ dat.
Roşca delimitează debilitatea mintală
reală, datorată unor cauze genetice (ereditare) sau intrauterine şi debilitatea
improprie sau dobândită, datorată deficienţelor educaţionale. Este apreciată ca
eronată, din punct de vedere teoretic, şi păgubitoare, din punct de vedere
practic, tratarea la un loc şi în acelaşi mod a celor două forme. De aceea, Roşca subliniază importanţa deosebită a
examenului psihologic de diagnosticare, pe care-l concepe dintr-o dublă
perspectivă: una personală (modală), de constatare a fenomenului şi alta
diferenţială (specifică), de relevare a naturii şi cauzalităţii lui. Elementul
principal care permite deosebirea unui debil mintal înnăscut (real) de unul
devenit (aparent) este nivelul capacităţii de învăţare - dezvoltare. Acesta se
dovedeşte scăzut şi afectat, la primul, şi inhibat-blocat, la cel din urmă.
Astfel structural, dacă pentru primul încadrarea într-o şcoală ajutătoare este
necesară pe toată durata instruirii sale, pentru cel de al doilea, tratamentul
psihologic special este necesar doar pentru perioada de început (1-2 ani), după
care elevul în cauză devine integrabil în clasa normală.
Lucrările şi
ideile lui Roşca au stat la baza
organizării sistemului şcolar instituţional din ţara noastră pentru copiii cu
debilitate mintală. Lărgindu-şi preocupările în domeniul patologiei
neuropsihice, Roşca a pus bazele defectologiei şi psihopedagogiei speciale în
care, pe lângă deficienţele de intelect, au fost cuprinse şi cele senzoriale
(de văz şi auz). Cercetările experimentale întreprinse au oferit date
originale, inedite, care au permis elaborarea unei concepţii teoretice atât
asupra particularităţilor psihice ale deficienţilor senzoriali, cât şi asupra
programelor educaţionale pe care aceştia trebuie să le parcurgă pentru
atingerea unui nivel de dezvoltare cât mai ridicat. Aplicaţiile acestor
cercetări au fost valorificate în două direcţii principale:
- crearea şi dezvoltarea unei reţele de şcoli ajutătoare
şi speciale, cu dotare materială adecvată şi cu planuri de învăţământ, programe
şi manuale corespunzătoare;
- înfiinţarea la Cluj Napoca, în 1953, a primei şi multă
vreme a singurei secţii de învăţământ superior defectologic, pentru pregătirea
cadrelor cu înaltă calificare, menite a sluji acest important domeniu, ca
cercetători şi ca profesori.
Seriozitatea şi
competenţa pe care Roşca le-a impus în domeniul învăţământului special din ţara
noastră au făcut ca acesta să ocupe o poziţie de vârf pe plan mondial. Un al
doilea sector important, din punct de vedere ştiinţific şi social, în care Roşca a adus contribuţii experimentale
şi teoretice notabile este cel al înzestrării aptitudinale şi selecţiei
valorilor. Adept al principiului interacţiunii ereditate-mediu în determinismul
general al personalităţii umane, el va pleda pentru cunoaşterea şi evaluarea
rolului ambilor factori în structura sistemului aptitudinal şi pentru admiterea
ca fiind reale şi obiective a diferenţelor interindividuale în nivelul de
dezvoltare a acestui sistem.
Analizei acestei
probleme i-a consacrat lucrări ample, devenite în prezent puncte de reper în
literatura de specialitate: Copiii superior dotaţi (1941), Selecţia valorilor
(1943), Aptitudinile (1972), Creativitate generală şi specifică (1981).
Aptitudinea este interpretată în unitatea a două laturi esenţiale: latura
absolută şi latura relativă sau diferenţială. Prima latură stă la baza
răspunsului la întrebarea: ce poate face şi cât (de mult şi bine) un subiect în
diferite domenii de activitate şi în confruntarea cu diferite clase de
solicitări (sarcini)?. Astfel spus, latura absolută evidenţiază gradul de
dotare aptitudinală a unui individ luat în sine, fără a-l raporta sau compara
cu alţii. Cea dea doua latură (relativă) stă la baza răspunsului la întrebarea:
cât de mult, cât de bine şi cât de repede realizează subiectul X, într-o
anumită sferă de activitate în comparaţie cu ceilalţi? Prin intermediul laturii
relative se trece de la accepţiunea largă a termenului de aptitudine la cea
restrânsă. În prima accepţiune, aptitudinea exprimă capacitatea omului de a
putea face ceva, de a obţine un anumit rezultat într-o activitate sau alta.
Astfel înţeleasă, aptitudinea devine o trăsătură comună tuturor oamenilor.
Importanţa
accepţiunii lărgite, subliniază Roşca,
nu trebuie minimalizată, pentru că ea ne obligă să preţuim şi să valorificăm
orice şi să stimulăm dezvoltarea psihointelectuală şi psihofizică a fiecăruia.
În accepţiunea restrânsă, aptitudinea exprimă acea dotare şi acea activitate
care, prin rezultatele şi performanţele sale, se ridică deasupra mediei.
Trăsăturile distinctive ale unei aptitudini autentice, indiferent dacă ea ţine
de veriga creatoare (generatoare) sau de cea executivă a activităţii, sunt:
originalitatea noutatea şi valoarea „produsului” sau performanţei, la care apoi
se adaugă trăsătura cantităţii (cât de mult) şi diversităţii (cât de diferit
este un produs de altul). Abordând problema structurii aptitudinale a
personalităţii, Roşca adoptă modelul
multifactorial, delimitând trei clase principale de aptitudini - generale,
grupate şi specifice, corespunzătoare celor trei categorii de factori:
generali, de grup şi specifici. Gradul de reprezentare şi dezvoltare a celor
trei clase de aptitudini diferă în limite foarte largi de la un individ la
altul, ceea ce face indispensabilă orientarea şi selecţia profesională.
Spre deosebire de
abordările tradiţionale, Roşca nu
reduce structura aptitudinii numai la componente de ordin cognitiv -
intelectual sau executiv - motor (dexteritate), ci închide în ea elemente de
ordin afectiv (care generează pasiunea), de ordin motivaţional (care generează
vocaţia) şi de ordin atitudinal - caracterial (care generează orientarea şi
modul de valorificare). Ca urmare, valoarea personalităţii, din punct de vedere
social, nu este determinată numai de potenţialul aptitudinal, ci şi de
dimensiunile afectiv - motivaţionale şi atitudinal-caracteriale, care, în
orientare şi selecţie, trebuie să fie şi ele supuse diagnosticării şi
evaluării. Un al treilea domeniu în care s-a ilustrat capacitatea de creaţie
ştiinţifică a lui Roşca a fost cel
al psihologiei generale. Activitatea sa în acest domeniu s-a desfăşurat în două
direcţii: de aprofundare prin cercetări proprii a cunoaşterii unor procese
psihice particulare - percepţia, memoria, gândirea, învăţarea, şi de
sistematizare şi valorificare critică a datelor experimentale şi lucrărilor de
profil existente pe plan mondial.
Roşca a adus o contribuţie esenţială şi
la dezvoltarea psihologiei aplicate în România: psihologia pedagogică sau
şcolară, domeniu în care a elaborat studii fundamentale privind bazele şi
legităţile psihologice ale învăţării, ale perfecţionării şi modernizării
activităţii didactice de predare-evaluare; psihologia transporturilor,
sprijinind crearea reţelei de laboratoare de profil în cadrul Ministerului
Transporturilor şi dotarea corespunzătoare a acestora; psihologia muncii şi
inginerească, domeniu în care a iniţiat şi coordonat cercetări sistematice şi
complete asupra specificului condiţiilor de lucru în diferite ramuri şi
profesii, asupra selecţiei şi formării profesionale, asupra adaptării omului la
maşină şi a maşinii la particularitățile psihologice ale omului, asupra organizării
ştiinţifice a muncii.
Lucrări de referinţă:
• Debilitatea mintală. Aspectul psihologic,
pedagogic şi social al copiilor debili mintali, 1931.
• Psihopatologia deviaţiilor mintale.
Diagnoză, triere şi reeducare. Organizarea clinicilor psihologice, institutelor
de educaţie corectivă şi închisorilor, 1931;
• Copiii superior dotaţi, 1941;
• Selecţia valorilor, 1943;
• Studii de psihologie pedagogică,
1958;
• Probleme de defectologie, 1959,
1963;
• Tratat de psihologie experimentală,
1963;
• Psihologia generală, 1966;
• Creativitate, modele, programare,
1967;
• Psihologia muncii industriale, coordonator, 1967;
• Determinismul psihologic, 1971;
• Elaborarea şi testarea ipotezelor în
psihologie, 1971;
• Aptitudinile, 1972;
• Psihologie generală, 1976;
• Metodologie şi metode în psihologia
experimentală, 1976;
• Sinteze de psihologie contemporană, coautor şi coordonator, vol. I-IV,
1980-1987;
• Creativitatea generală şi specifică,
1981.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu
Rețineți: Numai membrii acestui blog pot posta comentarii.