Documentare din Wikipedia, Ion Creangă
Ion Creangă (născut
la 1 martie 1837, la Humulești, decedat la 31 decembrie 1889, la Iași) a fost
un scriitor român. Recunoscut datorită măiestriei basmelor, poveștilor și
povestirilor sale, Ion Creangă este considerat a fi unul dintre clasicii
literaturii române mai ales datorită operei sale autobiografice „Amintiri din copilărie”.
Biografie
Data nașterii lui Creangă este incertă. El însuși afirmă
în „Fragment de biografie” că s-ar fi născut la 1 martie 1837. O altă variantă
o reprezintă data de 10 iunie 1839, conform unei mitrici (condici) de
nou-născuți din Humulești, publicată de Gh. Ungureanu. Creangă a mai avut încă
șapte frați și surori: Zahei, Maria, Ecaterina, Ileana, Teodor, Vasile și
Petre. Ultimii trei au murit în copilărie, iar Zahei, Maria și Ileana în 1919.
Tinerețea lui Creangă este bine cunoscută publicului larg
prin prisma operei sale capitale „Amintiri din copilărie”. În 1847 începe
școala de pe lângă biserica din satul natal. Fiu de țăran, este pregătit mai
întâi de dascălul din sat, după care mama sa îl încredințează bunicului matern
(„tatăl mamei, bunicu-meu David Creangă din Pipirig"), David Creangă,
care-l duce pe valea Bistriței, la Broșteni, unde continuă școala. În 1853 este
înscris la Școala Domnească de la Târgu Neamț sub numele Ștefănescu Ion, unde
îl are ca profesor pe părintele Isaia Teodorescu (Popa Duhu). După dorința
mamei, care voia să-l
facă preot, este înscris la Școala catihetică din Fălticeni („fabrica de popi"). Aici apare sub numele de Ion Creangă, nume pe care l-a păstrat tot restul vieții. După desființarea școlii din Fălticeni, este silit să plece la Iași, absolvind cursul inferior al Seminarului teologic „Veniamin Costachi" de la Socola.
facă preot, este înscris la Școala catihetică din Fălticeni („fabrica de popi"). Aici apare sub numele de Ion Creangă, nume pe care l-a păstrat tot restul vieții. După desființarea școlii din Fălticeni, este silit să plece la Iași, absolvind cursul inferior al Seminarului teologic „Veniamin Costachi" de la Socola.
S-a despărțit cu greu de viața țărănească, după cum
mărturisește în „Amintiri din copilărie”:
„Dragi mi-erau tata și mama, frații și surorile și băieții satului,
tovarășii mei de copilărie, cu cari, iarna, în zilele geroase, mă desfătam pe
gheață și la săniuș, iar vara în zile frumoase de sărbători, cântând și
chiuind, cutreieram dumbrăvile și luncile umbroase, țarinele cu holdele, câmpul
cu florile și mândrele dealuri, de după care îmi zâmbeau zorile, în zburdalnica
vârstă a tinereții! Asemenea, dragi mi-erau șezătorile, clăcile, horile și
toate petrecerile din sat, la care luam parte cu cea mai mare însuflețire.”
Din 1855 până în 1859 urmează cursurile seminarului, iar
apoi, luându-și atestatul, revine în satul natal. Se însoară mai târziu la Iași
cu Ileana, fiica preotului Ioan Grigoriu de la biserica Patruzeci de sfinți din
Iași, devenind diacon al acesteia (26 decembrie 1859).
La 19 decembrie 1860 se naște fiul său Constantin.
În 1864, Creangă intră la Școala preparandală vasiliană
de la Trei Ierarhi, unde l-a avut profesor pe Titu Maiorescu. Acesta îl aprecia
foarte mult și l-a numit învățător la Școala primară nr. 1 din Iași.
După ce timp de 12 ani este dascăl și diacon la diferite
biserici din Iași, este exclus definitiv din rândurile clerului (10 octombrie
1872), deoarece și-a părăsit nevasta, a tras cu pușca în ciorile care murdăreau
Biserica Golia și s-a tuns ca un mirean, lucruri considerate incompatibile cu
statutul de diacon. (În 1993, el a fost reprimit post-mortem în rândurile
clerului.) Ca urmare a excluderii din cler, ministrul Tell îl destituie și din
postul de institutor, însă venirea lui Titu Maiorescu la minister contribuie la
renumirea sa pe acest post. A colaborat la elaborarea a patru manuale școlare.
În 1873 se încheie procesul său de divorț, copilul său de
12 ani fiindu-i dat în îngrijire. A căutat o casă în care să se mute, alegând o
locuință în mahalaua Țicău (bojdeuca).
În 1875, îl cunoaște pe Mihai Eminescu, atunci revizor
școlar la Iași și Vaslui, cu care se împrietenește. Între 1875 și 1883, la
îndemnul poetului, scrie cele mai importante opere ale sale.
Între 1883 și 1889 a fost bolnav de epilepsie și a
suferit foarte mult la aflarea bolii și apoi a decesului lui Eminescu, și al
Veronicăi Micle.
Ion Creangă moare pe data de 31 decembrie 1889, în casa
sa din cartierul Țicău. Este înmormântat la 2 ianuarie 1890 la cimitirul
Eternitatea din Iași.
Basme
În primul volum postum sunt publicate basmele. Culese din
gura poporului de către un povestitor care însuși crescuse în mijlocul lumii
din sate, ele au un farmec deosebit, au expresiuni, construcții și gândiri
ciudate care se vor personifica în Ivan Turbincă. În aceasta din urmă regăsim
tema din Toderică, povestirea lui Costache Negruzzi. Aici Dumnezeu
blagoslovește turbinca lui Ivan ca să intre într-însa cine o vrea Ivan și fără
voia lui să nu poată ieși.
A doua categorie de lucrări a lui Creangă o formează
anecdotele, povestiri cu dezvoltări lungi, cu o intrigă bine condusă și cu
subiecte cel mai adesea din istoria contemporană lui. În „Cinci pâini"
aflăm o satiră la adresa judecătorilor și avocaților, pe care îi numește „ciorogari,
porecliți și apărători"; această povestire demonstrează că, pe lângă umor,
Creangă se pricepea si la matematică. În două povestiri de acest tip aflăm
despre o persoană istorică interesantă. Ion Roată, unul dintre deputații țărani
în divanul ad-hoc. Cea intitulată „Ion Roată și Unirea" este o glumă cu
multă finețe satirică la adresa stratului conducător al țării, care nu voiește
a recunoaște drepturile țărănimii.
Pe când se discutau punctele programului partidului
unionist prin toate cercurile sociale din Moldova, mai mulți boieri, membri ai
partidului, cheamă pe deputații țărani ca să le explice programa și în special
chestiunea „Unirii”. Toți țăranii păreau convinși de argumentele boierilor
afară de Moș Ion Roată.
În cele din urmă unul din boieri îl invită să ridice
singur o piatră mare ce se afla în grădină. Neputând s-o facă singur, Roată e
ajutat de ceilalți țărani. „Acum ai înțeles", întreabă boierul. Roată
răspunde: Am înțeles așa, că până acum noi țăranii am dus fiecare câte o piatră
mai mare sau mai mică pe umere, însă acum suntem chemați a purta împreună tot
noi, opinca, o stâncă pe umerele noastre.
Prima parte a operei lui Creangă o formează precum am
văzut, mai mult reproducerea producțiunilor poporane. Ne-am înșela însă dacă
l-am socoti ca un culegător de folclor: trebuie să-l privim ca pe unul ce a
trăit la țară, a supt oarecum sucul acestei literaturi poporane și apoi a dat
drum liber fanteziei sale. De aceea basmele și poveștile lui, deși înfățișează
în mod admirabil spiritul poporului de la țară, pun însă în evidență însușirile
lui literare proprii.
O altă față, mai puțin cunoscută, a lui Creangă este cea
a poveștilor licențioase: Povestea
poveștilor.
Amintiri din copilărie
Amintirile din copilărie reprezintă partea cea mai
personală a operei lui Creangă. Acestea i-au stabilit reputația de mare
prozator. Într-adevăr, alcătuirea meșteșugită a frazei, în care se vede totuși
tonul poporan - scoaterea la iveală a multor provincialisme cu o putere de
expresie deosebită, vivacitatea narațiunii și sinceritatea cu care povestește
cele mai intime detalii ale vieții lui de copil - toate acestea fac din opera
lui Creangă una din cele mai însemnate opere ale literaturii române.
Opera
Poveşti
v Capra
cu trei iezi (1875)
v Dănilă
Prepeleac (1876)
v Fata
babei și fata moșneagului (1877)
v Făt
Frumos, fiul iepei (1877)
v Povestea
lui Harap-Alb (1877)
v Ivan
Turbincă (1878)
v Povestea
lui Ionică cel prost (1877)
v Povestea
lui Stan-Pățitul (1877)
v Povestea
porcului (1876)
v Povestea
poveștilor (1877-1878)
v Povestea
unui om leneș (1878)
v Punguța
cu doi bani (1875)
v Soacra
cu trei nurori (1875)
Povestiri
v Acul
și barosul (1874)
v Cinci
pâini (1883)
v Inul
și cămeșa (1874)
v Ion
Roată și Cuza-Vodă (1882)
v Moș
Ion Roată și Unirea (1880)
v Păcală
(1880)
v Prostia
omenească (1874)
v Ursul
păcălit de vulpe (1880)
Nuvele
v Moș
Nichifor Coțcariul (1877)
v Popa
Duhul (1879)
Romane autobiografice
v Amintiri
din copilărie (1879)
v Fragment
de autobiografie
Scrisori de familie
v Către
Gheorghe Creangă
v Către
Zaheiul Creangă
v Către
Ecaterina Vartic
v Către
Elena Creangă-Chiței
Scrisori către prieteni
v Către
Mihai Eminescu
v Către
Vasile Conta
v Către
Alexandru C. Cuza
v Către
Nicolae Gane
v Către
Mihail Kogălniceanu
v Către
Titu Maiorescu
v Către
Iacob Negruzzi
v Către
Ioan Slavici
v Către
Victor Zaharovschi
Aprecieri critice
Basmul ține de ciclul încercărilor grele, în care eroul
trebuie să îndeplinească isprăvi extraordinare a căror realizare devine
posibilă cu ajutorul unor însoțitori năzdrăvani sau al unor animale
recunoscătoare.
Urmași
Ion Creangă a avut un băiat, Constantin. Acesta (fost ofițer
de carieră) avea sa se căsătorească (1886) cu Olga Pătru, fiica unui comerciant
din Brăila. Cei doi au avut patru copii, Laetiţia, Horia, Silvia şi Ion
(Ionel). Cei doi nepoți ai lui Creangă, Horia Creangă și Ion Creangă, aveau sa
devină arhitecți renumiți ai perioadei interbelice.
Bibliografie
·
George Călinescu, Ion Creangă (Viața și opera),
Prefața de Eugen Simion, Editura pentru literatură, București, 1966
·
George Călinescu, Ion Creangă (Viața și opera),
Editura Minerva, București, 1972.
·
George Călinescu, Ion Creangă (Viața și opera),
Colecția „Biblioteca Eminescu". Editura Eminescu, București, 1975.
·
Mircea A. Diaconu - Ion Creangă - Nonconformism
și gratuitate, Editura Dacia, Colecția Discobolul, 2002, 204 p. ISBN
973-35-1510-8
·
Jean Boutière, Viața și opera lui Ion Creangă,
Editura Junimea, 1976
·
Mircea Mot, Ion Creangă și impactul cu
cititorul, Editura Paralela 45
·
Dan Grădinaru, Creangă. Monografie, Editura
Allfa, 2002
·
Ion Creangă, "Opere. Ediție critică",
coord. Daniel Corbu, Editura Princeps Edit, Iași, 2006.
Documentare din Ion Creangă - Biografie
Ion Creangă – Biografie
Fiul mai mare al lui Ştefan a Petrei Ciubotarul şi al
Smarandei, fiica lui David Creangă din Pipirig. Cea dintâi învăţătură a
primit-o de la dascălul Vasile a Ilioaei, în chilia anume ridicată de către
humuleşteni.
La îndemnul lui David Creangă din Pipirig, îşi continuă
învățătura, dar pentru puţin timp, la şcoala din Broşteni, de sub conducerea
lui Neculai Nanu, înfiinţată de marele logofăt Alecu Balş.
După avarierea „cocioabei de pe malul stâng al
Bistriţei" (casa Irinucăi), revine la Humuleşti, face carte cu dascălul Simion
Fosa din Ţuţuieni, de la biserica „Adormirea" din Tg. Neamţ, apoi la
Şcoala Domnească din Tg. Neamţ, după 1 iunie 1853, cu profesorul Isaia
Teodorescu, zis Popa Duhu, „cuget neobişnuit de îndrăzneţ pentru vremea lui şi
pentru funcţia lui socială".
Urmează în 1854 Şcoala de Catiheţi din Fălticeni, iar de
la 1 septembrie 1855, la Seminarul Central de la Socola, fiind recomandat de
către „catihetul Conta", prin adresa din 9 iulie 1855. Bine pregătit, în
urma examinării la care a fost supus, este primit direct în clasa a doua. A
făcut limba elină cu profesorul Neofit Scriban (militant pentru luminarea
poporului, arhimandrit, închis la Mănăstirea Neamţ de către mitropolitul
Veniamin, pentru că se găsiseră la el operele lui Voltaire). Ştiinţele
filosofice şi istoria universală le-a făcut cu dr. Ioan Alinescu, iar limba
latină cu profesorul D. Stoica.
Exponenţi ai iluminismului francez, fraţii Neofit,
Teoctist şi Filaret Scriban, prin opera scrisă şi traducerile făcute din limba
franceză, au fost propăvăduitorii ideilor progresiste, unioniste.
Din cauza dificultăţilor familiale e nevoit să urmeze
numai cursul inferior al Seminarului Central de la Socola. La sfârşitul lunii
iulie 1858, tatăl, Ştefan a Petrei Ciubotarul, moare lăsând o casă plină de greutăţi.
La 23 august 1859, se căsătoreşte cu Ileana, fiica preotului I. Grigoriu de la
Biserica „Patruzeci de Sfinţi". Slujeşte ca dascăl şi îşi capătă hirotonia
la 26 decembrie 1859.
În 1861 figurează printre cei 14 studenţi înscrişi la
Facultatea de Teologie din Iaşi, abia înfiinţată în 1860. În anul şcolar
1862-1863 nu mai apare în scriptele facultăţii, care de altfel se şi
desfiinţează curând. Din ianuarie 1864 urmează, cu scopul de a intra în
învăţământ, Şcoala Preparandală, prima şcoală de învăţători din Moldova. După
primul an de studii, la examenul susţinut în 19 iunie 1864, s-a remarcat prin
obţinerea unor rezultate deosebite la toate disciplinele. La 29 iunie 1864, la
solemnitatea distribuirii premiilor, care a avut loc la Palatul Administrativ, Titu
Maiorescu îi înmânează premiul I. Un an mai târziu, la examenul general la care
a fost supus în 10 iunie 1865, a primit la toate obiectele nota „eminenţa"
(religie, pedagogie, gramatica română, aritmetică, cosmografie, fizică,
caligrafie, muzică vocală, aptitudine pedagogică şi purtare).
Activitatea didactică, Ion Creangă şi-a început-o încă
din mai 1864, când se afla în primul an de studii la Şcoala Preparandală
„Vasile Lupu". În anul următor, Al. I. Cuza semnează decretul 1501 din 5
noiembrie, de numire provizorie a institutorului Ion Creangă la clasa întâia,
secţiunea II de la Şcoala Primară „Trei Ierarhi". Scoate, în 1868,
abecedarul Metodă nouă de scriere şi
cetire, împreună cu V. Receanu, Gh. Ienăchescu, C. Grigorescu, pe care îl
îmbunătăţeşte cu includerea în ediţia a V-a (Iaşi, 1876) a povestirii Ursul păcălit de vulpe. Manualul Învăţătorul copiilor a crescut în
importanţă prin introducerea poveştilor Inul
şi cămeşa, Poveste şi Păcală.
Ignorarea canoanelor religioase, ca şi criticarea ierarhiei bisericeşti, i-a
atras destituirea din funcţia de diacon, iar ulterior, când la conducerea
ministerului se afla Cristian Tell, a fost scos şi din învăţământ.
Pentru a-şi menţine existenţa, a fost nevoit să-şi
deschidă un debit de tutun, iar după divorţul pronunţat de către Tribunalul
Iaşi, cumpără „bojdeuca" din Ţicău, unde se mută împreună cu Tinca Vartic,
bună cunoscătoare de poveşti. Este reîncadrat în învăţământ odată cu venirea
lui Titu Maiorescu la conducerea ministerului, în 1874. Un an mai târziu îl
cunoaşte pe M. Eminescu, pe atunci revizor şcolar, care, intuindu-i geniul
creator, îl îndeamnă să-şi transcrie bogatul repertoriu oral. Înrâurirea lui
Eminescu rămâne astfel hotărâtoare pentru destinul său scriitoricesc.
Prezent la „Junimea", citeşte Soacra cu trei nurori, publicată în „Convorbiri literare”
(octombrie 1875).
Celelalte scrieri (apărute în „Convorbiri literare”):
·
Capra cu
trei iezi - decembrie 1875
·
Punguţa cu
doi bani - ianuarie 1876
·
Dănilă
Prepeleac - martie 1876
·
Povestea
porcului - iunie 1876
·
Moş
Nechifor Coţcariul - ianuarie 1877
·
Povestea
lui Stan Păţitul - aprilie 1877
·
Povestea
lui Harap Alb - august 1877
·
Fata babei
şi fata moşneagului - septembrie 1877
·
Ivan
Turbincă - aprilie 1878
·
Povestea
unui om leneş - octombrie 1878
După trei ani sunt publicate primele două părţi din Amintiri din copilărie (ianuarie,
aprilie) şi Popa Duhu (noiembrie).
Partea a treia a Amintirilor... este
publicată în martie 1882, pentru ca un an mai târziu să apară Cinci pâni.
Albumul macedo-român din 1880 publică Moş Ion Roată, iar în Almanahul Societăţii
Academice Social-Literare „România Jună" din Viena, în 1883, apare
povestirea Ion Roată şi Vodă Cuza,
reprodusă în „Convorbiri literare” din iunie acelaşi an.
Ultima parte a Amintirilor...
apare integral în al doilea volum al ediţiei de la Iaşi (1892), iar Făt Frumos, fiul iepei în „Convorbiri
literare” din martie 1898. Evoluţia operei este strâns legată de raporturile
literare avute de povestitor, nu numai cu „Junimea", dar şi cu M. Eminescu
şi Titu Maiorescu.
Plecarea lui Eminescu la Bucureşti, la „Timpul”, boala
care i se accentuează, îi umbresc ultima perioadă a vieţii. Este văzut, însă
rar, la cenaclul lui N. Beldiceanu şi colaborează sporadic la „Contemporanul”.
În 1887 renunţă la învăţământ şi solicită pensionarea. La câteva luni de la
moartea (la 15 iunie 1889) lui Eminescu, în 1889, în noaptea de Anul Nou, se
stinge la Iaşi, fiind înmormântat în cimitirul „Eternitatea".
Recuperarea manuscriselor, studierea lor şi a
însemnărilor făcute pe diverse cărţi, se datorează, la sfârşitul secolului al
XIX-lea, lui G.T. Kirileanu, „cel mai important editor ştiinţific al operei
marelui povestitor" (Perpessicius).
Trăsătura dominantă a artei, a creaţiei sale, o
constituie talentul narativ, povestirea definindu-se preponderent epic, iar
tipologia, etic. Umorul operei izvorăşte din viaţă şi o exprimă plenar. Prin
opera sa, se înscrie în rândul marilor scriitori ai lumii. Dimensiunea
universală este unanim pusă în valoare de J. Boutiere, Angelo de Gubernatis,
Mitte Kremnitz, G. Weigand, Constancia Mayzlowna, Lucy Byng, Agnesina
Silvestri-Giorgi, Luigi Salvini ca şi de alţi cercetători, iar la noi de către
G. Călinescu, Zoe Dumitrescu-Buşulenga, Valeriu Cristea.
Muzeul Memorial „Ion Creangă”
Documentare din Muzeul memorial „Ion Creangă”
Muzeul Memorial „Ion Creangă”, cunoscut şi sub numele de
„Casa Memorială Ion Creangă” sau „Casa Creangă”, se află pe str. Ion Creangă,
nr. 8 din Târgu-Neamţ (tel. 004.0233.663320).
Construită în 1830 de către Petrea Ciubotariul, bunicul
marelui povestitor, casa în care s-a născut şi a copilărit Ion Creangă a fost
amenajată ca muzeu în anul 1951. Devenită unul dintre cele mai vizitate muzee
memoriale, aceasta reprezintă, dincolo de semnificaţia sa istorico-literară şi
sentimentală, un produs cert al arhitecturii populare specifice perioadei şi
ariei etno-culturale în care se încadrează.
Sub acoperişul larg de draniţă, pereţii duraţi din bârne
groase peste care s-a aşternut un strat de lutuială, delimitează o singură
încăpere cu ferestre înguste şi o tindă unde abia puteai să te învârţi.
Intrarea scundă este adăpostită de ploile repezi printr-o prispă lată de câteva
palme, iar în spatele casei un acoperământ de scânduri cu pantă repede
protejează mai multe obiecte gospodăreşti şi unelte agricole cu certă valoare
etnografică.
Exponatele prezentate sunt caracterizate de simplitatea,
bunul simţ şi modestia proprie ţăranului moldovean, generând un puternic
sentiment de pioşenie, nu numai pentru ceea ce reprezintă ele faţă de amintirea
lui Ion Creangă, ci pentru că ele sunt mărturii autentice ale tradiţiei
populare a locuitorilor din această parte a ţării.
Muzeul Memorial „Ion Creangă” se poate vizita zilnic,
între orele 9-17, din octombrie până în martie, sau 10-18, din aprilie până în
septembrie.
Ion Creangă – biografie
Documentare de pe Istoria.md - Ion Creangă
Ion Creangă (n. 1 martie 1837, Humulești, jud. Neamţului
- d. 31 decembrie 1889, Iași) a fost un scriitor român. Recunoscut datorită
măiestriei basmelor, poveștilor și povestirilor sale, Ion Creangă este
considerat a fi unul dintre clasicii literaturii române mai ales datorită
operei sale autobiografice Amintiri din copilărie.
Data nașterii lui Creangă este incertă. El însuși afirmă
în Fragment de biografie că s-ar fi născut la 1 martie 1837. O altă variantă o
reprezintă data de 10 iunie 1839, conform unei mitrici de nou-născuți din
Humulești.
Creangă a mai avut încă șapte frați și surori: Zahei,
Maria, Ecaterina, Ileana, Teodor, Vasile și Petre. Ultimii trei au murit în
copilărie, iar Zahei, Maria și Ileana în 1919.
Tinerețea lui Creangă este bine cunoscută publicului larg
prin prisma operei sale capitale Amintiri
din copilărie. În 1847 începe școala de pe lîngă biserică din satul natal.
Fiu de țăran, este pregătit mai întâi de dascălul din sat, după care mama sa îl
încredințează bunicului matern. În 1853 este înscris la Școala Domnească de la Târgu
Neamț sub numele Ștefănescu Ion, unde îl are ca profesor pe părintele Isaia
Teodorescu. După dorința mamei, care voia să-l facă preot, este înscris la
Școala catihetică din Fălticeni. Aici apare sub numele de Ion Creangă, nume pe
care l-a păstrat tot restul vieții. După desființarea școlii din Fălticeni,
este silit să plece la Iași, absolvind cursul inferior al Seminarului teologic
„Veniamin Costachi" de la Socola.
S-a despărțit cu greu de viața țărănească, după cum
mărturisește în Amintiri.
La 19 decembrie 1860 se naște fiul său, Constantin.
În 1864, Creangă intră la Școala preparandală vasiliană
de la Trei Ierarhi, unde l-a avut profesor pe Titu Maiorescu. Acesta îl aprecia
foarte mult și l-a numit învățător la Școala primară nr. 1 din Iași.
După ce timp de 12 ani este dascăl și diacon la diferite
biserici din Iași, este exclus definitiv din rândurile clerului, deoarece și-a
părăsit nevasta, a tras cu pușca în ciorile care murdăreau Biserica Golia și
s-a tuns ca un mirean, lucruri considerate incompatibile cu statutul de diacon.
Dedică din ce în ce mai mult timp literaturii și muncii
de elaborare a manualelor școlare.
În anul 1867 apare primul abecedar conceput de Ion
Creangă, intitulat Metodă nouă de scriere
și citire.
În 1871 apare în „Columna lui Traian” articolul Misiunea preotului la sate, semnat de
preotul Ion Creangă. În același an este exclus din rândurile bisericii, fiind
acuzat de a fi frecventat teatrul. Publică acum un manual de citire intitulat Învățătorul copiilor, unde inserează
trei povestiri: Acul și barosul, Prostia omenească și Inul și cămeșa.
Un an mai târziu este exclus și din învăţământ și, în
ciuda plângerilor și protestelor sale, situația rămâne aceeași. Își câştigă
existența ca mandatar al unui debit de tutun.
În 1873 se încheie procesul său de divorț, copilul său de
12 ani fiindu-i dat în îngrijire. A căutat o casă în care să se mute, alegând o
locuință în mahalaua Țicău.
În această perioadă îl cunoaște pe Mihai Eminescu, atunci
revizor școlar la Iași și Vaslui, cu care se împrietenește. La îndemnul lui
Eminescu frecventează societatea Junimea, unde citește din scrierile sale.
În cadrul revistei „Convorbiri literare” publică Soacra cu trei nurori și Capra cu trei iezi.
Între 1875 și 1883, la îndemnul poetului, scrie cele mai
importante opere ale sale.
La 1878 , pentru activitatea sa didactica, este decorat
cu ordinul Bene-merenti. Publică
basmul Ivan Turbincă.
Cîţiva ani mai târziu a fost bolnav de epilepsie și a
suferit foarte mult la aflarea bolii și apoi a decesului lui Eminescu, și al
Veronicăi Micle.
Ion Creangă călătorește la Slănicul Moldovei pentru a-și
îngriji sănătatea, îl vizitează pe Mihai Eminescu la Mănăstirea Neamțului.
Horia Creangă, nepotul povestitorului, este considerat
cel mai important arhitect al perioadei interbelice. În capitală a proiectat
peste 70 de imobile. Unele însă au fost schimbate de-a lungul timpului, astfel
că nici specialiştii nu mai recunosc stilul marelui arhitect şcolit la Paris.
Umorul lui Creangă este însuşi umorul vieţii, al acestui
fenomen organic, în care durerea şi bucuria, răul şi binele, prostia şi
inteligenţa, umbra şi lumina se îmbrățișează alternativ, ca s-o exprime în
toata realitatea.
La 31 decembrie 1889 se stinge din viață în urma unui
atac cerebral. Ion Creangă este înmormântat la 2 ianuarie 1890 la cimitirul
Eternitatea din Iași.
„În Ion Creangă vedem astăzi pe primul romancier al literaturii noastre,
pe primul creator de epos, nu în timpul istorico-literar, ci într-o durată
spirituală, fiindcă românul lui Filimon anticipează cu două decenii Amintirile.”
Pompiliu
Constantinescu
Cronologie
preluată din „Ion Creangă –
Amintiri din copilărie”, Editura „Litera Internaţional” şi Grupul „Litera”,
2002, editori: Anatol şi Dan Vidraşcu, redactor: Ion Ciocanu
1837 – 1 martie. S-a născut, după cum a mărturisit într-o
schiţă de autobiografie, Ion Creangă, „… în satul Humuleşti, judeţul Neamţului,
Plasa de Sus, din părinţi români: Ştefan a lui Petrea Ciubotariul din Humuleşti
şi soţia sa, Smaranda…”
1839 – 10 iunie. Data naşterii lui Ion Creangă după
metrica satului Humuleşti.
1846 – Septembrie. Ion Creangă începe cursul primar în
satul natal, la şcoala înfiinţată de preotul Ion Humulescu, (Nemţeanu), cu
dascălul Vasile a Ilioaiei (Vasilcăi).
1848 – Ion Creangă trece la şcoala învățătorului Neculai
Nanu din Broşteni.
1853 – Creangă termină clasa a III-a primară la şcoala publică
de la Târgu Neamţ, avându-l ca profesor pe Isaia Teodorescu („popa Duhu”).
1854 – Creangă, numit acum Ion Ştefănescu, termină clasa
a IV-a şi, toamna, se înscrie la şcoala de catiheţi din Fălticeni („şcoala de
popi”).
1855 – 6 noiembrie. Ion Creangă este admis în anul al
II-lea la seminarul din Socola.
1858 – Ion Creangă absolveşte cursul inferior al
seminarului.
1859 – 5 noiembrie. Poporăni de la Biserica „Patruzeci de
Sfinţi” din Iaşi dau mărturie lui Ion Creangă spre a fi hirotonisit preot.
1860 – 26 octombrie. Îl găsim înscris ca student în anul
I la Facultatea de teologie din Iaşi.
1864 – Absolvind un an de studiu la Institutul normal
vasilian, Creangă se înscrie la concursul pentru ocuparea postului vacant de
institutor la secţiunea a II-a a clasei întâi de la Şcoala Primară Vasiliană „Trei
ierarhi”. La 13 noiembrie primea decretul de numire în post.
1865 – 10 ianuarie. Ion Creangă îşi începe activitatea de
institutor.
1868 – În august apare „Metodă nouă de scriere şi citire pentru uzul clasei I primare” de
Ion Creangă, C. Grigorescu, G. Ienăchescu, N. Climescu, V. Răceanu şi A.
Simionescu.
1870 – 20 octombrie. Creangă este mutat la „Şcoala
sucursală primară de băieţi nr. 1” din Iaşi (mahalaua Sărărie).
1871 – Dat în judecata consistoriului, în septembrie,
pentru conduita sa, e oprit de la „lucrarea diaconiei” „până va da probe de
îndreptare”. Era învinuit de a fi mers la teatru, de a fi tras cu puşca asupra
bisericii, de a trăi mai mulţi ani despărţit de soţie şi de a se fi tuns. Apare
„Învăţătorul copiilor – carte de citit în clasele primare de ambele sexe, cu
litere, slove şi buchi, cuprinzând învățături morale şi instructive” de C.
Grigorescu, Ion Creangă şi V. Răceanu.
1872 – Apare a doua ediţie a „Învăţătorului copiilor”.
1874 – Apare ediţia a III-a a „Învăţătorului copiilor”.
1875 – Numit într-o comisie de examinare a cărţilor
didactice din Iaşi, Mihai Eminescu face cunoştinţă cu Ion Creangă. Introdus de
Mihai Eminescu la „Junimea”, Ion Creangă publică în „Convorbiri literare” „Soacra
cu trei nurori” (1 octombrie) şi „Capra cu trei iezi” (decembrie).
1876 – Apare „Povăţuitoriu la citire prin scriere după
sistema fonetică” de Gh. Ienăchescu şi Ion Creangă, iar în „Convorbiri literare”
– poveştile „Punguţa cu doi bani” (1 ianuarie), „Dănilă Prepeleac” (1 martie)
şi „Povestea porcului” (1 iunie).
1877 – Creangă tipăreşte, întâi în broşură, apoi în „Convorbiri
literare”, nuvela „Moş Nichifor Coţcariul”. În revistă apar „Povestea lui Stan
Păţitul” (1 aprilie) şi „Fata babei şi fata moşneagului” (septembrie).
1878 – Apar în „Convorbiri literare” „Ivan Turbincă” (1
aprilie), „Povestea lui Arap-Alb” (1 august), „Povestea unui om leneş”
(octombrie).
1879 – Apare „Geografia judeţului Iaşi” de V. Răceanu,
Gh. Ienăchescu şi Ion Creangă.
1880 – În „Albumul macedo-român” apare anecdota „Moş Ion
Roată şi Unirea”.
1881 – În „Convorbiri literare” apare prima parte a „Amintirilor
din copilărie”. În aprilie apare partea a doua. În „Convorbiri literare” din 1
noiembrie vede lumina tiparului nuvela „Popa Duhu”.
1882 – În „Convorbiri literare” se publică partea a treia
a „Amintirilor din copilărie”.
1883 – Ion Creangă dă publicităţii nuvelele „Cinci pâini”
şi „Moş Ion Roată şi vodă Cuza”.
1888 – Creangă citeşte în „Cercul literar” al lui
Beldiceanu ultima parte a „Amintirilor din copilărie”.
1889 – 31 decembrie. În urma unui atac de epilepsie, Ion
Creangă se stinge din viaţă.
1890 – 2 ianuarie. Ion Creangă este înmormântat la
cimitirul „Eternitatea” din Iaşi. Apar „Scrierile” lui Ion Creangă, volumul I,
cuprinzând „Poveşti” şi „Moş Nichifor Coţcariul”.
1892 – Apar „Scrierile” lui Ion Creangă, volumul II,
cuprinzând „Amintiri din copilărie”, „Popa Duhu”, „Cinci Pâini”, „Moş Ion Roată
şi Unirea”, „Moş Ion Roată şi vodă Cuza”, „Poezii poporane”, „Poezii proprii”, „Cuvinte,
rostiri”.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu
Rețineți: Numai membrii acestui blog pot posta comentarii.