Galileo Galilei
15 februarie 1564 – 8 ianuarie 1642
Wikipedia: Galileo Galilei
Galileo Galilei (născut
la 15 februarie 1564 – decedat la 8 ianuarie 1642) a fost un fizician,
matematician, astronom și filosof italian care a jucat un rol important în
Revoluția Științifică. Printre realizările sale se numără îmbunătățirea
telescoapelor și observațiile astronomice realizate astfel, precum și suportul
pentru copernicanism. Galileo a fost numit „părintele
astronomiei observaționale moderne”, „părintele
fizicii moderne”, „părintele științei”,
și „părintele științei moderne”.
Stephen Hawking a spus că „Galileo, poate
mai mult decât orice altă persoană, a fost responsabil pentru nașterea științei
moderne.”
Mișcarea obiectelor uniform accelerate, predată în
aproape toate cursurile de fizică la nivel de liceu și început de facultate, a
fost studiată de Galileo ca subiect al cinematicii. Contribuțiile sale la
astronomia observațională includ confirmarea prin telescop a fazelor planetei
Venus, descoperirea celor mai mari patru sateliți ai lui Jupiter (denumite în
cinstea sa lunile galileene), și
observarea și analiza petelor solare. Galileo a lucrat și în știința aplicată
și în tehnologie, îmbunătățind tehnica de construcție a busolelor.
Susținerea de către Galileo a copernicanismului a dus la
controverse în epocă, o mare majoritate a filosofilor și astronomilor încă
susținând (cel puțin declarativ) viziunea geocentrică cum că Pământul ar fi
centrul universului.
După 1610, când a început să susțină public
heliocentrismul, a întâmpinat o puternică opoziție din partea a numeroși
filosofi și clerici, doi dintre aceștia din urmă denunțându-l inchiziției
romane la începutul lui 1615. Deși la acea vreme a fost achitat de orice
acuzație, Biserica catolică a condamnat heliocentrismul ca fiind „fals și
contrar Scripturii” în februarie 1616, iar Galileo a fost avertizat să
abandoneze susținerea sa – ceea ce a promis să facă. După ce, mai târziu, și-a
apărat din nou părerile în celebra sa lucrare, Dialog despre cele două sisteme
principale ale lumii, publicată în 1632, a fost judecat de Inchiziție, găsit „vehement suspect de erezie”, forțat să
retracteze și și-a petrecut restul vieții în arest la domiciliu.
Viața
Galileo s-a născut la Pisa (pe atunci parte a Ducatului
Florenței), din actuala Italie, fiind primul dintre cei șase copii ai lui
Vincenzo Galilei, celebru cântăreț din lăută și muzician teoretician și ai
soției sale, Giulia Ammannati.
Numele complet al lui Galileo a fost Galileo di Vincenzo Bonaiuti de'
Galilei. La 8 ani, familia s-a mutat la Florența, dar el a rămas doi
ani în grija lui Jacopo Borghini. Apoi, educația sa a continuat la Mănăstirea
Camaldolese de la Vallombrosa, la 35 km sud-est de Florența. Deși a luat în
serios posibilitatea de a deveni preot, s-a înscris la Universitatea din Pisa
să studieze medicina la îndemnurile tatălui său. Nu a încheiat studiile
medicale, începând să studieze în schimb matematica. În 1589, a început să
lucreze la catedra de matematică de la Pisa. Tatăl său a murit în 1591 și
Galileo l-a luat în grijă pe fratele său mai mic Michelagnolo. În 1592, s-a
mutat la Universitatea din Padova, unde a predat geometrie, mecanică și
astronomie până în 1610. În această perioadă, Galileo a făcut descoperiri
semnificative atât în domeniile științei pure (de exemplu, astronomie și
cinematica mișcării) și în cele ale științei aplicate (de exemplu, rezistența
materialelor, îmbunătățiri aduse telescopului). Printre interesele sale
multiple s-au numărat studiul astrologiei, care, în practica disciplinară
pre-modernă era văzută ca fiind corelată cu matematica și astronomia.
Deși romano-catolic credincios, Galileo a avut trei copii
nelegitimi cu Marina Gamba. Ei au avut două fiice, Virginia (născută în 1600)
și Livia (născută în 1601) și un fiu, Vincenzo, născut în 1606. Din cauza
nașterii nelegitime, tatăl lor a considerat că cele două fete nu pot fi
măritate. Singura lor alternativă demnă era viața religioasă. Ambele au fost
trimise la mănăstirea San Matteo din Arcetri și și-au petrecut acolo toată
viața. Virginia a preluat numele de Maria Celeste la intrarea în mănăstire. A
murit la 2 aprilie 1634 și este înmormântată împreună cu Galileo la Basilica di
Santa Croce di Firenze. Livia a preluat numele de Sora Arcangela și a fost
bolnavă mare parte din viață. Vincenzo a fost legitimizat și s-a însurat cu
Sestilia Bocchineri.
În 1610, Galileo a publicat o descriere a observațiilor
sale telescopice asupra sateliților lui Jupiter, folosindu-și observațiile ca
argument în favoarea teoriei copernicane heliocentrice a universului ca
alternativă la teoriile geocentrice dominante de origine ptolemaică și
aristoteliană. În anul următor, Galileo a vizitat Roma pentru a-și prezenta
telescopul influenților filosofi și matematicieni iezuiți de la Collegio
Romano, și pentru a-i lăsa să vadă cu ochii lor realitatea celor patru sateliți
ai lui Jupiter. În timpul șederii la Roma a devenit membru al Accademia dei
Lincei.
În 1612, opoziția față de teoria heliocentrică susținută
de Galileo a crescut. În 1614, din amvonul de Basilicăi Santa Maria Novella,
Părintele Tommaso Caccini (1574–1648) a denunțat părerile lui Galileo privind
mișcarea Pământului, considerându-le periculoase și apropiate de erezie.
Galileo a mers la Roma să se apere împotriva acestor acuzații, dar, în 1616,
Cardinalul Roberto Bellarmino i-a înmânat personal lui Galileo un avertisment
oficial să nu mai susțină sau să predea astronomia copernicană. În anii 1621 și
1622 Galileo și-a scris prima carte, Il
Saggiatore, care a fost aprobată și publicată în 1623. În 1630, s-a întors
la Roma pentru a cere o licență pentru tipărirea lucrării Dialog despre cele două sisteme principale ale lumii, publicată în
Florența în 1632. În luna octombrie a acelui an, însă, i s-a ordonat să apară
în fața Sfântului Oficiu din Roma.
Galileo Galilei a fost judecat de un tribunal laic care
l-a excomunicat și condamnat la închisoare pe viață. A retractat și conform
procedurii a fost judecat de către un tribunal inchizitorial. În urma unui
proces papal, în care a fost găsit vehement suspect de erezie, Galileo a fost
pus sub arest la domiciliu și mișcările sale au fost restricționate de Papă.
După 1634 a stat la casa sa de la țară din Arcetri, lângă Florența. A orbit
complet în 1638 și suferea de hernie și insomnie, astfel că i s-a permis să
călătorească la Florența pentru consultații medicale. A continuat să primească
oaspeți până în 1642, când a murit, după ce a suferit de febră și palpitații.
Mormântul său se află în basilica „Santa Croce” din Florența.
Metode științifice
Justus Sustermans PORTRETUL LUI GALILEO GALILEI (1636) |
Galileo a adus contribuții originale în știință printr-o
combinație inovatoare de experimente și matematică. La acea vreme, practica
științifică se caracteriza mai ales prin studiile calitative de genul celor ale
lui William Gilbert, în domeniile magnetismului și electricității. Tatăl lui
Galileo, Vincenzo Galilei, muzician, făcuse experimente prin care a stabilit
poate cea mai veche relație neliniară cunoscută în fizică: pentru o coardă
întinsă, înălțimea sunetului este proporțională cu rădăcina pătrată a
tensiunii. Aceste observații se încadrau în contextul tradiției pitagoreice a
muzicii, bine cunoscută de fabricanții de instrumente, și care includeau și
faptul că împărțirea unei coarde într-un număr întreg produce o scară armonică.
Puțină matematică legase de multă vreme muzica de fizică, iar tânărul Galileo a
văzut cum observațiile tatălui său au dezvoltat această tradiție.
Galileo este poate primul care a afirmat răspicat că
legile naturii sunt matematice. În Il
Saggiatore, el scria „Filosofia este scrisă în această mare carte,
universul ... este scris în limba matematicii, iar personajele sunt
triunghiuri, cercuri și alte figuri geometrice; ...”. Analizele sale
matematice reprezintă o nouă dezvoltare a tradiției filosofilor scolastici
târzii, pe care i-a învățat Galileo când a studiat filosofia. Deși a încercat
să rămână loial Bisericii Catolice, urmărirea rezultatelor experimentale și a
interpretării lor celei mai oneste, au dus la respingerea supunerii oarbe față
de autoritatea acesteia, atât religioasă cât și filosofică, în chestiuni
științifice. Aceasta a ajutat la separarea științei de filosofie și de religie,
un progres semnificativ al gândirii umane.
După standardele vremii, Galileo era adesea dispus să-și
schimbe opiniile în conformitate cu observațiile. Filosoful modern Paul
Feyerabend a observat și aspectele aparent incorecte ale metodologiei lui
Galileo, dar a concluzionat că metodele lui Galileo pot fi justificate
retroactiv de rezultatele lor. Întreaga lucrare a lui Feyerabend, Împotriva Metodei (1975), a fost dedicată
unei analize a lui Galileo, folosind cercetările sale din astronomie ca studiu
de caz pentru a susține teoria anarhistă a lui Feyerabend privind metoda
științifică. El a afirmat: „Aristotelienii
... cereau suport empiric puternic, în timp ce galileenii se mulțumeau cu
teorii ample, nesusținute și parțial contrazise. Nu-i critic pentru aceasta;
dimpotrivă, sunt de acord cu vorba lui Niels Bohr, «nu este suficient de
nebunească».” Pentru a-și derula experimentele, Galileo a trebuit să
stabilească standarde de lungime și timp, astfel încât măsurătorile efectuate
în zile diferite în laboratoare diferite să poată fi comparate reproductibil.
Aceasta a pus o bază solidă pe care se puteau confirma legi matematice folosind
gândirea inductivă.
Galileo a dat dovadă de o apreciere remarcabil de modernă
pentru relația dintre matematică, fizica teoretică și fizica experimentală. El
a înțeles parabola, atât în termeni de secțiune conică, cât și în termeni de
ordonată (y) ce variază cu pătratul abscisei (x). Galilei a afirmat și că
parabola este traiectoria teoretică ideală a unui proiectil uniform accelerat
în absența frecării și a altor perturbații. A acceptat că există limitări ale
valorii de adevăr a acestei teorii, notând că, teoretic, traiectoria unui
proiectil cu o dimensiune comparabilă cu a Pământului nu poate fi o parabolă,
dar a continuat să susțină că, pentru distanțe până la raza de acțiune a
tunurilor din ziua aceea, deviația traiectoriei unui proiectil de la o parabolă
este doar una foarte mică. În al treilea rând, a recunoscut că datele sale
experimentale nu vor fi în acord cu nicio formă matematică sau teoretică din
cauza impreciziei măsurării, imposibilității eliminării frecării și a altor
factori.
Conform lui Stephen Hawking, Galileo poartă mai mult
decât oricine responsabilitatea pentru nașterea științei moderne, iar Albert
Einstein l-a intitulat „părintele
științei moderne”.
Astronomie
Contribuții
Doar pe baza unor descrieri nesigure a primului telescop
practic, inventat de Hans Lippershey în Olanda în 1608, în anul imediat următor
Galileo a realizat un telescop cu mărirea de 3x. Ulterior, el a realizat și
altele, cu măriri de până la 30x. Cu acest dispozitiv îmbunătățit, el a putut
vedea imagini mărite pe Pământ – era ceea ce se numește astăzi telescop
terestru, sau lunetă. El l-a folosit și pentru a observa cerul; o vreme, el a
fost unul dintre cei care puteau construi telescoape suficient de puternice
pentru acest scop. La 25 august 1609, el a prezentat primul telescop în fața
dogilor venețieni. Telescoapele sale au fost o afacere profitabilă. Le putea
vinde negustorilor care le găseau utile atât pe mare, cât și ca marfă
comercială. Și-a publicat primele observații astronomice telescopice iniţial în
martie 1610, într-un scurt tratat intitulat Sidereus
Nuncius (Mesager înstelat).
La 7 ianuarie 1610, Galileo a observat cu telescopul său
ceea ce era descris la acea vreme ca „trei
stele fixe, totalmente invizibile prin micimea lor”, toate apropiate de
Jupiter, aflate pe o linie dreaptă cu acesta. Observațiile din nopțile
ulterioare au arătat că pozițiile acestor „stele”
în raport cu Jupiter se modifică într-un fel ce nu putea fi explicat dacă ar fi
fost considerate stele fixe. La 10 ianuarie, Galileo a observat că una dintre
ele a dispărut, observație explicată de el prin faptul că ea se află în spatele
lui Jupiter. În câteva zile, el a concluzionat că ele toate se roteau în jurul
lui Jupiter. El descoperise trei dintre cei mai mari patru sateliți naturali ai
lui Jupiter: Io, Europa și Callisto. El l-a descoperit și pe al patrulea,
Ganymede la 13 ianuarie. Galileo a denumit cei patru sateliți descoperiți
stelele mediceene, în cinstea viitorului său patron, Cosimo II de' Medici, Mare
Duce al Toscanei, și în cinstea celor trei frați ai săi. Astronomii de mai
târziu le-au schimbat numele în sateliții galileeni în cinstea lui Galileo.
O planetă cu alte planete pe orbita ei nu se conforma
principiului cosmologiei aristoteliene, conform căruia toate corpurile cerești
se rotesc în jurul Pământului, și numeroși astronomi și filosofi au refuzat
inițial să creadă că Galileo ar fi descoperit așa ceva. Observațiile sale au
fost confirmate de observatorul lui Christopher Clavius și a fost primit ca un
erou la sosirea la Roma în 1611.
Galileo a continuat să observe sateliții de-a lungul
următoarelor optsprezece luni, și, până la jumătatea lui 1611, el a obținut
niște estimări remarcabil de exacte pentru perioadele acestora – reușită pe
care Kepler o credea imposibilă.
După septembrie 1610, Galileo a observat că Venus
prezenta o serie completă de faze similare cu cele ale Lunii. Modelul
heliocentric al sistemului solar dezvoltat de Nicolaus Copernicus a prezis că
toate fazele aveau sunt vizibile deoarece orbita lui Venus în jurul Soarelui
i-ar aduce emisfera luminată cu fața spre Pământ când este de partea cealaltă a
Soarelui și cu fața în direcția opusă Pământului atunci când este de aceeași
parte a Soarelui cu Pământul. Pe de altă parte, în modelul geocentric al lui
Ptolemeu nu se putea ca orbita vreunei planete să intersecteze învelișul sferic
pe care se află Soarele. Prin tradiție, orbita lui Venus a fost pusă în
întregime de partea apropiată de Pământ a Soarelui, unde ar putea să prezinte
doar o jumătate din faze. Se putea pune și în întregime dincolo de Soare, unde
ar fi putut prezenta doar cealaltă jumătate din faze. Deci, după observarea de
către Galileo a tuturor fazelor lui Venus, acest model ptolemaic a devenit
neviabil. Astfel, la începutul secolului al XVII-lea, ca rezultat al acestei
descoperiri, majoritatea astronomilor au trecut la una dintre diferitele modele
planetare geo-heliocentrice, cum ar fi cel tychonic, cel capellan și cel capellan
extins, fiecare fie cu, fie fără un Pământ în mișcare de rotație zilnică. Toate
acestea aveau virtutea de a explica fazele lui Venus fără „defectul” de a apela în întregime la predicțiile heliocentrismului
privind paralaxa stelară.
Galileo a observat și planeta Saturn și a confundat
inițial inelele acesteia cu planete, crezând că este un sistem cu trei corpuri.
Când a observat planeta mai târziu, inelele lui Saturn erau orientate direct
spre Pământ, făcându-l să creadă că două dintre corpuri dispăruseră. Inelele au
reapărut când a observat planeta în 1616, derutându-l și mai mult.
Galileo a fost unul dintre primii europeni care au
observat petele solare, deși și Kepler observase una în 1607, dar a confundat-o
cu trecerea planetei Mercur. El a reinterpretat și o observare a unei pete
solare din vremea lui Carol cel Mare, care fusese (imposibil) atribuită și ea
unei treceri a lui Mercur. Însăși existența petelor solare prezenta o altă
dificultate în ce privește neschimbata perfecțiune a cerurilor postulată de
fizica celestă aristoteliană, dar trecerile periodice confirmau și ele
predicțiile făcute de Kepler în 1609, în Astronomia Nova, că Soarele se
rotește, predicție ce a fost prima idee novatoare a fizicii de după ideea
sferei cerești. Și variațiile anuale din mișcarea petelor solare, descoperite
de Francesco Sizzi și alții în 1612–1613, au oferit un puternic argument atât
împotriva sistemului ptolemeic cât și a celui geoheliocentric al lui Tycho
Brahe. Variația sezonieră contrazicea toate modelele planetare negeorotaționale
geostatice cum ar fi cel ptolemeic geocentric pur și cel tychonic
geoheliocentric prin aceea că Soarele orbitează zilnic Pământul, și deci variația
trebuia să se producă zilnic, ori aceasta nu se întâmpla. Aceasta era însă
explicabilă de toate sistemele georotaționale cum ar fi sistemul semi-Tychonic
geo-heliocentric al lui Longomontanus, modelele geo-heliocentrice capellan și
capellan extins cu un Pământ în rotație zilnică, și modelul heliocentric pur. O
dispută privind prioritatea descoperirii petelor solare și a interpretării
acestora l-a condus pe Galileo într-o dispută îndelungată și acerbă cu iezuitul
Christoph Scheiner; de fapt, nu prea încape îndoială că ambii au fost depășiți
la acest capitol de David Fabricius și de fiul său Johannes, căutând
confirmarea predicției lui Kepler privind rotația Soarelui. Scheiner a adoptat
rapid propunerea din 1615 a lui Kepler privind designul telescopului modern,
care dădea mărire mai mare cu costul inversării imaginii; Galileo se pare că nu
a trecut la designul lui Kepler.
În ceea ce privește Luna, Galileo este cel care a
descoperit librația (în 1637), cu cele trei forme ale sale: longitudinală,
latitudinală și diurnă. De asemenea, a fost primul care a vorbit despre munții
lunari și despre craterele de pe Lună, a căror existență a dedus-o din luminile
și umbrele de pe suprafața satelitului terestru. El a estimat și înălțimea
munților din acele observații, ceea ce l-a condus la concluzia că Luna „nu este netedă, ca și suprafața Pământului
însuși” în loc să fie o sferă perfectă, așa cum susținea Aristotel.
Galileo a observat Calea Lactee, considerată anterior a
fi o nebuloasă, și a găsit că este o multitudine de stele strânse atât de
aproape unele de altele încât de pe Pământ ele par a fi niște nori. El a
localizat multe alte stele prea îndepărtate pentru a fi vizibile cu ochiul
liber. Galileo a observat în 1612 și planeta Neptun, dar nu a realizat că este
o planetă și nu i-a dat multă atenție. Ea apare în caietele sale ca una dintre
multe alte stele îndepărtate și slabe. El a observat steaua dublă Mizar din
Ursa Mare în 1617. În Mesagerul înstelat
Galileo a relatat că stelele par a fi simple flăcări luminoase, nemodificate în
aparența lor de telescop, punându-le în contrast cu planetele pe care
telescopul le arăta ca fiind niște discuri. În scrierile ulterioare, însă, el a
descris stelele ca fiind și ele discuri, a căror dimensiune a măsurat-o. Conform
lui Galileo, diametrele discurilor stelare măsurau de regulă o zecime din
diametrul discului lui Jupiter (a cinci suta parte din diametrul Soarelui),
deși unele erau oarecum mai mari, iar altele mult mai mici. Galileo a spus că
stelele sunt și ele niște sori și că nu sunt aranjate într-un înveliș sferic în
jurul sistemului solar, ci la diverse distanțe față de Pământ. Stelele mai
strălucitoare erau sori mai apropiați, iar cele mai slabe erau mai îndepărtate.
Pe baza acestei idei și pe baza dimensiunilor calculate de el pentru discurile
stelare, a calculat că stelele se află la distanțe de la câteva sute de
distanțe solare pentru cele mai strălucitoare până la peste două mii de
distanțe solare pentru stelele greu vizibile cu ochiul liber, cele vizibile
doar cu telescopul fiind și mai departe. Aceste distanțe, deși prea mici după
standardele moderne, erau mult mai mari decât distanțele planetare, iar el a
folosit aceste calcule pentru a contrazice argumentele anticopernicane că
stelele îndepărtate sunt o absurditate.
Controversa privind cometele și Il Saggiatore
În 1619, Galileo a fost implicat într-o controversă cu
părintele Orazio Grassi, profesor de matematică la Collegio Romano, instituție
a iezuiților. A început ca o dispută privind natura cometelor, dar, până în
momentul când Galileo și-a publicat lucrarea Il Saggiatore în 1623, ultima sa replică în această dispută, ea
devenise o discuție mult mai amplă privind natura Științei însăși. Întrucât Il Saggiatore conține atât de multe din
ideile lui Galileo despre cum ar trebui practicată știința, această lucrare a
fost supranumită manifestul său științific.
La începutul lui 1619, părintele Grassi a publicat anonim
un pamflet, O dispută astronomică a trei
comete din anul 1618 în care se discuta natura unei comete ce apăruse la
sfârșitul lunii noiembrie a anului precedent. Grassi a concluzionat că acea
cometă este un corp în flăcări care se mișcase pe un segment dintr-un cerc mare
cu distanță constantă față de Pământ și că, de vreme ce el s-a mișcat pe cer
mai încet decât Luna, trebuia că se află mai departe decât aceasta.
Argumentele și concluziile lui Grassi au fost criticate
într-un articol ulterior, Discurs despre
comete publicat sub semnătura unuia dintre discipolii lui Galileo, un
avocat florentin pe nume Mario Guiducci, deși fusese în mare parte scris de
Galileo însuși. Galileo și Guiducci nu au oferit o teorie definitivă proprie a
naturii cometelor, dar au prezentat unele încercări de presupuneri despre care
acum se știe că sunt greșite.
În pasajul introductiv, Discursul lui Galileo și Guiducci
l-a insultat gratuit pe iezuitul Christopher Scheiner, făcând mai multe remarci
agresive față de profesorii de la Collegio Romano în diverse părți ale
lucrării. Iezuiții s-au simțit jigniți, iar Grassi a răspuns cu o lucrare
polemică proprie, Echilibrul astronomic
și filosofic, sub pseudonimul Lothario Sarsio Sigensano, presupus a fi unul
din elevii săi.
Il Saggiatore a
fost răspunsul devastator al lui Galileo la Echilibrul
astronomic. Lucrarea este considerată o capodoperă a literaturii polemice,
în care argumentele lui „Sarsi” sunt supuse unei ironii ascuțite. Ea a fost
primită cu multe laude, și l-a mulțumit pe noul papă Urban al VIII-lea, căruia
i-a fost dedicată.
Disputa lui Galileo cu Grassi i-a înstrăinat de el pe
mulți dintre iezuiții care îi admirau înainte ideile, iar Galileo și prietenii
săi erau convinși că acești iezuiți au fost responsabili pentru condamnarea sa
ulterioară, deși dovezile privind aceasta nu sunt deloc clare.
Galileo, Kepler și teoriile mareelor
Cardinalul Bellarmine scrisese în 1615 că sistemul
copernican nu poate fi apărat fără „o
adevărată demonstrație fizică a faptului că Soarele nu se rotește în jurul
Pământului ci Pământul în jurul Soarelui.” Galileo considera că teoria sa
privind mareele oferă dovada fizică necesară a mișcării Pământului. Această
teorie era atât de importantă pentru Galileo încât el inițial intenționa să-și
intituleze Dialogul despre cele două
sisteme principale ale lumii „Dialog
despre fluxul și refluxul mărilor”. Pentru Galileo, mareele erau cauzate de
împingerea apei mărilor înainte și înapoi pe măsură ce un punct al suprafeței
Pământului accelerează sau frânează din cauza rotației Pământului în jurul axei
și a revoluției în jurul Soarelui. Galileo a transmis primele sale concluzii
privind mareele în 1616, într-o scrisoare adresată Cardinalului Orsini.
Dacă această teorie ar fi fost corectă, ar fi fost un
singur flux pe zi. Galileo și contemporanii săi știau despre această
nepotrivire fiindcă sunt două fluxuri pe zi în Veneția în loc de unul, cele
două fiind la aproximativ douăsprezece ore distanță. Galileo a explicat această
anomalie ca fiind rezultatul mai multor cauze secundare, inclusiv a formei
mării, adâncimii ei, și al altor factori. S-a spus că Galileo ar fi inventat
intenționat aceste argumente, dar Albert Einstein și-a exprimat opinia că
Galileo a dezvoltat aceste „fascinante
argumente” și le-a acceptat fără critică din dorința de a avea o dovadă fizică
a mișcării Pământului.
Galileo a spus despre ideea contemporanului său Johannes
Kepler, că Luna cauzează mareele, că este o ficțiune inutilă. Galileo a refuzat
să accepte și orbitele eliptice ale planetelor din teoria lui Kepler,
considerând cercul ca fiind forma „perfectă”
a orbitelor planetare.
Tehnologie
Galileo a adus mai multe contribuții la ceea ce astăzi
poartă numele de tehnologie, ramură distinctă de fizica pură. Aceasta nu este
aceeași distincție ca cea făcută de Aristotel, care ar fi considerat întreaga
fizică a lui Galileo ca fiind techne
sau cunoștințe utile, spre deosebire
de episteme, cercetări filosofice
asupra cauzelor lucrurilor. Între 1595–1598, Galileo a proiectat și îmbunătățit
o busolă geometrică și militară de folosit de către tunari și geodezi. Aceasta
se baza pe niște instrumente anterioare ale lui Niccolò Tartaglia și Guidobaldo
del Monte. Pentru tunari, ea oferea, pe lângă o metodă nouă și sigură de
înălțare precisă a tunurilor, o cale de a calcula rapid încărcătura de praf de
pușcă necesară pentru ghiulelele de diferite dimensiuni și din diferite
materiale. Ca instrument geometric, ea permitea construcția oricărui poligon
regulat, calculul ariei oricărui poligon sau sector de cerc, și diferite alte calcule.
Pe la 1593, Galileo a construit un termometru, folosind dilatația și contracția
aerului dintr-un glob pentru a mișca apa dintr-un tub atașat.
În 1609, Galileo a fost, împreună cu englezul Thomas
Harriot și cu alții, printre primii care au utilizat un telescop cu refracție
ca instrument de observare a stelelor, planetelor și sateliților. Numele „telescop” a fost dat instrumentului lui
Galileo de un matematician grec, Giovanni Demisiani, la un banchet ținut în
1611 de prințul Federico Cesi în cinstea numirii lui Galileo ca membru în
Accademia dei Lincei. Numele a provenit din grecescul tele = „departe” și skopein = „a privi”, „a vedea”. În 1610, el a folosit un
telescop la distanțe mici pentru a mări părți ale insectelor. Până în 1624 el
perfecționase un microscop. El a dat unul dintre aceste instrumente
Cardinalului Zollern în luna mai a aceluiași an pentru a i-l prezenta Ducelui
de Bavaria, și în septembrie a trimis un altul Prințului Cesi. Linceenii au
jucat din nou un rol în denumirea „microscopului” un an mai târziu când colegul
lor academician Giovanni Faber a fixat acest termen pentru invenția lui Galileo
din cuvintele grecești μικρόν
(micron) care înseamnă „mic” și
același σκοπεῖν (skopein). Cuvântul trebuia să fie analog cu „telescop”.
Ilustrațiile cu insecte realizate folosind unul dintre microscoapele lui
Galileo au fost publicate în 1625 și par a fi prima documentare a utilizării
unui microscop.
În 1612, după ce a determinat perioadele orbitale ale
sateliților lui Jupiter, Galileo a propus că, date fiind suficiente informații
despre orbitele lor, acestea pot fi folosite drept ceas universal, care poate
fi folosit pentru determinarea longitudinii. A lucrat la această problemă din
când în când în restul vieții sale; dar problemele practice erau grave. Metoda
a fost aplicată prima oară cu succes de Giovanni Domenico Cassini în 1681 și a
fost utilizată pe larg în studii geografice terestre; această metodă, de
exemplu, a fost utilizată și de Lewis și Clark. Pentru navigația pe mare, unde
observațiile telescopice delicate erau mai dificile, problema longitudinii a
impus în cele din urmă un cronometru marin portabil, cum a fost cel al lui John
Harrison.
În acest ultim an, orb complet, el a proiectat un
regulator pentru un ceas cu pendul. Primul ceas cu pendul complet operațional a
fost realizat de Christiaan Huygens în anii 1650. Galilei a creat schițe ale
diverselor invenții, cum ar fi o combinație dintre o lumânare și o oglindă
pentru a reflecta lumina într-o clădire, un culegător automat de roșii, un
pieptene de buzunar care funcționa și ca tacâm, și ceea ce pare a fi un pix cu
bilă.
Fizică
Lucrările teoretice și experimentale ale lui Galileo în
ce privește mișcarea corpurilor, împreună cu lucrările în mare parte
independente ale lui Kepler și René Descartes, au fost precursoarele mecanicii
clasice dezvoltată de Sir Isaac Newton.
O biografie scrisă de elevul lui Galileo Vincenzo Viviani
afirma că Galileo a dat drumul la bile din același material, dar de mase
diferite din Turnul Înclinat de la Pisa
pentru a demonstra că durata căderii este independentă de masa acestora.
Aceasta contrazicea învățăturile lui Aristotel: că obiectele mai grele cad mai
repede decât cele ușoare, direct proporțional cu greutatea lor. Deși această
poveste a circulat mult pe cale orală, Galileo însuși nu a înregistrat un
astfel de experiment, iar istoricii acceptă în general că era doar un
experiment imaginar care de fapt nu a avut loc.
În Discorsi din
1638, personajul Salviati, considerat a fi purtătorul de cuvânt al lui Galileo,
susținea că toate greutățile inegale vor cădea în vid cu aceeași viteză finită.
Aceasta fusese propusă întâi de Lucretius și Simon Stevin. Salviati susținea și
că se poate demonstra experimental prin comparația mișcării pendulelor în aer
cu greutăți de plumb și plută de greutate diferită dar altfel similare.
Galileo a propus că un corp în cădere va cădea uniform
accelerat, atâta vreme cât rezistența mediului prin care cade rămâne
neglijabilă, sau în cazul limită al căderii sale prin vid. El a și calculat
legea cinematică corectă pentru distanța parcursă în timpul unei accelerări
uniforme începând din repaus – și anume, că este proporțională cu pătratul
duratei de timp (d ∝ t 2). În niciunul din cazuri, însă,
descoperirile nu erau întru totul originale. Legea pătratului
timpului pentru variațiile uniform accelerate erau cunoscute
deja lui Nicole Oresme în secolul al XIV-lea, și lui Domingo de Soto, în al
XVI-lea, a sugerat că corpurile care cad printr-un mediu omogen vor fi uniform
accelerate. Galileo a exprimat legea pătratului timpului folosind construcții
geometrice și cuvinte cu sens matematic exact, conform standardelor vremii
sale. (A rămas în sarcina altora să reexprime legea în termeni algebrici). El a
concluzionat și că obiectele își păstrează viteza dacă nu acționează nicio
forță – adesea frecarea – asupra lor, contrazicând ipoteza aristoteliană
general acceptată că obiectele încetinesc pe cale „naturală” și se opresc dacă nu acționează nicio forță asupra lor
(idei filosofice legate de inerție fuseseră propuse și de Ibn al-Haytham cu
câteva secole în urmă, ca și de Jean Buridan, și, după cum notează Joseph
Needham, Mo Tzu făcuse o asemenea propunere cu mai multe secole înaintea
celorlalți, dar aceasta a fost prima oară când a fost exprimată matematic,
verificată experimental și introdusă ideea de forță de frecare, o descoperire-cheie
pentru validarea inerției). Principiul de Inerție al lui Galileo spunea: „Un corp care se mișcă pe o suprafață netedă
va continua în aceeași direcție cu viteză constantă dacă nu este perturbat.”
Acest principiu a fost incorporat în legile lui Newton (prima lege).
Galileo a susținut (incorect) și că mișcările unui pendul
au întotdeauna aceeași durată, independent de amplitudine. Adică, un pendul
simplu este izocron. Legendele spun că el a ajuns la aceasta concluzie privind
mișcările candelabrului de bronz din catedrala din Pisa, folosind pulsul său
pentru a o cronometra. Totuși, se pare că nu a făcut niciun experiment deoarece
aceasta este adevărată doar pentru pendulări infinitezimale, așa cum a
descoperit Christian Huygens. Fiul lui Galileo, Vincenzo, a schițat un ceas
bazat pe teoriile tatălui său în 1642. Ceasul nu a fost construit și, din cauza
pendulărilor mari cerute de construcția sa, n-ar fi fost un ceas bun.
În 1638 Galileo a descris o metodă experimentală de
măsurare a vitezei luminii aranjând ca doi observatori, fiecare având felinare
cu obloane, să se urmărească unul pe celălalt de la o anumită distanță. Primul
observator deschide obloanele felinarului său și al doilea, la vederea luminii,
deschide imediat obloanele felinarului său. Timpul dintre deschiderea
obloanelor primului felinar și observarea luminii celui de-al doilea indică
timpul parcurs de lumină dus-întors între cei doi observatori. Galileo a arătat
că atunci când a încercat aceasta pe distanțe mai mici de o milă, nu a reușit să
determine dacă lumina apare instantaneu. Între moartea lui Galileo și anul
1667, membrii Accademia del Cimento din Florența au repetat experimentul pe o
distanță de aproximativ o milă și au obținut un rezultat la fel de
neconcludent.
Galileo este și unul dintre primii care au înțeles
noțiunea de frecvență a sunetului. Zgâriind o daltă cu diverse viteze, el a
făcut legătura între înălțimea sunetului produs și distanța între șanțurile de
pe daltă, măsură a lungimii de undă și deci a frecvenței.
În 1632, în Dialog
Galileo a prezentat o teorie fizică ce și-a propus să explice mareele, pe baza
mișcării Pământului. Dacă ar fi fost corectă, această teorie ar fi fost un
argument puternic pentru realitatea mișcării Pământului. De fapt, titlul
original al cărții o descria ca un dialog despre maree; referirile la maree au
fost eliminate prin ordinul Inchiziției. Teoria sa a dat primele informații
despre importanța formei fundului oceanic pentru dimensiunea și temporizarea
mareelor; el a observat corect, de exemplu, mareele neglijabile din mijlocul
coastei Mării Adriatice prin comparație cu cele de la capete. Ca explicație
privind cauza mareelor, însă, teoria sa era departe de realitate. Kepler și
alții au asociat în mod corect Luna cu o influență asupra mareelor, pe baza
datelor empirice; o teorie fizică completă a mareelor a fost disponibilă, însă,
doar după Newton.
Galileo a avansat principiul de bază al relativității,
acela că legile fizicii sunt aceleași în orice sistem în mișcare rectilinie
uniformă, indiferent de viteza sau direcția sa. Deci, nu există mișcare
absolută și nici repaus absolut. Acest principiu a furnizat contextul de bază
al legilor mișcării ale lui Newton și joacă un rol central în teoria
relativității restrânse a lui Einstein.
Matematică
Deși aplicațiile matematice ale lui Galileo în fizica
experimentală erau inovatoare, metodele sale matematice erau cele standard ale
vremii. Analizele și demonstrațiile se bazau pe teoria eudoxiană a
proporțiilor, așa cum era ea prezentată în a cincea carte a Elementelor lui
Euclid. Această teorie apăruse doar cu un secol în urmă, datorită traducerilor
precise ale lui Tartaglia și ale altora; dar până la sfârșitul vieții lui
Galileo ea fusese deja depășită de metodele algebrice ale lui Descartes.
Galileo a produs o lucrare originală și chiar profetică
în matematică: Paradoxul lui Galileo, care arată că există tot atâtea pătrate
perfecte câte sunt și numere întregi, deși majoritatea numerelor nu sunt
pătrate perfecte. Asemenea aparente contradicții au fost explicate după 250 de
ani în lucrările lui Georg Cantor.
Controversa cu Biserica
Psalmul 93:1 și 96:10 (în creștinismul occidental),
precum și Cronici 16:30 includ (în funcție de traducere) un text ce afirmă că „lumea este întărită, și nu se clatină”.
În traducerea lui Cornilescu a bibliei catolice, Psalm:104:5 spune „Tu ai așezat pământul pe temeliile lui, și
niciodată nu se va clătina”. Mai mult, Eclesiastul 1:5 spune că „Soarele răsare, apune și aleargă spre locul
de unde răsare din nou.” etc.
Galileo a apărat heliocentrismul, și a susținut că nu
este contrar acestor pasaje din Scriptură. El a adoptat poziția lui Augustin
asupra Scripturii: că nu trebuie luat fiecare pasaj literal, mai ales când
respectiva scriptură este o carte de poezii și cântece, și nu o carte de
instrucțiuni asupra istoriei. Cei ce au scris Scriptura au făcut-o din
perspectiva lumii terestre, și din acel punct de vedere Soarele răsare și
apune.
Până în 1616, atacurile îndreptate împotriva ideilor lui
Copernic ajunseseră la un maxim, iar Galileo a mers la Roma să încerce să
convingă autoritățile Bisericii să nu le interzică. În cele din urmă,
Cardinalul Bellarmine, acționând după directivele Inchiziției, i-a dat un ordin
să nu mai „susțină sau să apere”
ideea că Pământul se mișcă iar Soarele stă nemișcat în centru. Acest decret nu
l-a împiedicat pe Galileo să discute ipoteza heliocentrismului (păstrând o
fațadă de separare între știință și biserică). În următorii câțiva ani, Galileo
s-a ținut departe de controversă. El și-a reluat proiectul de a scrie o carte
despre acest subiect, încurajat fiind de alegerea Cardinalului Barberini ca
papă, sub numele de Urban al VIII-lea în 1623. Barberini era un prieten și
admirator al lui Galileo, și se opusese condamnării lui Galileo în 1616.
Cartea, Dialog despre cele două sisteme
principale ale lumii, a fost publicată în 1632, cu autorizație oficială de
la Inchiziție și cu permisiunea Papei.
Papa Urban al VIII-lea personal i-a cerut lui Galileo să
dea argumente pentru și împotriva heliocentrismului în cartea sa, și să aibă
grijă să nu susțină heliocentrismul. O altă cerere a sa a fost ca propriile
sale idei în această privință să fie incluse în cartea lui Galileo. Doar ultima
dintre aceste cereri a fost îndeplinită de Galileo. Deliberat sau întâmplător,
Simplicio, apărătorul ideilor geocentrice aristoteliene din Dialog despre cele două sisteme principale
ale lumii, a fost adesea prins în propriile erori logice și uneori a părut
a fi un prost. Într-adevăr, deși Galileo spunea în prefața cărții sale că
personajul este denumit după un faimos filosof aristotelian (Simplicius în
latină, Simplicio în italiană), numele „Simplicio” în italiană are și conotația
de „om cu gândire simplă”. Această
prezentare a lui Simplicio a făcut ca Dialog
despre cele două sisteme principale ale lumii să pară o carte ce susține un
punct de vedere: un atac împotriva geocentrismului aristotelian și o apărare a
teoriei copernicane. Din păcate pentru relația lui cu Papa, Galileo a pus
cuvintele lui Urban al VIII-lea în gura lui Simplicio. Majoritatea istoricilor
sunt de acord că Galileo nu a acționat din răutate și a fost luat prin
surprindere de reacțiile pe care le-a întâmpinat cartea. Totuși, Papa nu a luat
ușor nici ceea ce bănuia a fi o ironie publică la adresa sa și nici susținerea
ideilor copernicane. Galileo și-a înstrăinat astfel unul dintre cei mai mari și
mai puternici susținători, Papa, și a fost chemat la Roma să-și apere scrierile.
Cu pierderea multor dintre susținătorii săi de la Roma
din cauza Dialogului despre cele două sisteme principale ale lumii, lui Galileo
a fost convocat în fața unui tribunal în 1633, acuzat fiind de erezie. Sentința
Inchiziției a constat din trei părți esențiale:
·
Galileo a fost găsit
„vehement suspect de erezie”, și anume de a fi susținut opinia că Soarele stă
nemișcat în centrul universului și că Pământul nu se află în centru și se
mișcă, și că se poate susține și apăra părerea ca probabilă după ce a fost
găsită a fi contrară Sfintei Scripturi. I s-a cerut să „abjure, blesteme și să
deteste” aceste opinii.
·
S-a ordonat încarcerarea sa;
sentința a fost ulterior comutată în arest la domiciliu.
·
Dialogul a fost interzis;
și, într-o acțiune neanunțată la proces, publicarea oricărei lucrări a sa a
fost interzisă, inclusiv oricare pe care ar mai fi scris-o în viitor.
Conform legendelor populare, după ce a retractat teoria
sa că Pământul se mișcă în jurul Soarelui, Galileo ar fi murmurat fraza rebelă Și
totuși, se mișcă!, dar nu există dovezi că el ar fi spus ceva
asemănător. Prima relatare a legendei datează de la un secol după moartea sa.
După o perioadă petrecută cu Ascanio Piccolomini
(arhiepiscop de Siena), lui Galileo i s-a permis să se întoarcă în vila sa de
la Arcetri de lângă Florența, unde și-a petrecut restul vieții în arest la
domiciliu și unde la un moment dat a orbit. Când era în arest la domiciliu,
Galileo și-a dedicat timpul uneia dintre cele mai reușite lucrări ale sale,
Două noi științe. Aici, el a rezumat lucrările sale efectuate cu aproximativ
patruzeci de ani în urmă, despre cele două științe denumite astăzi cinematică
și rezistența materialelor. Ca rezultat al acestei lucrări, Galileo este adesea
intitulat „părintele fizicii moderne”.
Galileo a murit la 8 ianuarie 1642 la vârsta de 77 de
ani. Marele Duce al Toscanei, Ferdinando al II-lea, a dorit să-l înmormânteze
în Basilica di Santa Croce, lângă mormintele tatălui său și ale strămoșilor
săi, și să ridice un mausoleu de marmură în memoria sa. S-a renunțat, însă, la
aceste planuri după ce Papa Urban al VIII-lea și nepotul său, Cardinalul
Francesco Barberini, au protestat. El a fost îngropat într-o mică încăpere de
lângă capela ucenicilor la capătul unui coridor de la transeptul de sud al
basilicii la sacristie. El a fost reînhumat în basilică în 1737 după ce s-a
construit acolo un monument în memoria sa.
Interdicția Inchiziției asupra retipăririi lucrărilor lui
Galileo a fost ridicată în 1718 când s-a acordat permisiunea de a publica o
ediție a lucrărilor sale (cu excepția Dialogului)
la Florența. În 1741 Papa Benedict al XIV-lea a autorizat publicarea unei
ediții a lucrărilor științifice complete ale lui Galileo inclusiv a unei
versiuni ușor cenzurate a Dialogului.
În 1758 interdicția generală împotriva lucrărilor ce susțineau heliocentrismul
a fost ridicată, dar interdicțiile specifice asupra versiunilor necenzurate ale
Dialogului și ale lucrării De Revolutionibus a lui Copernic au
rămas în vigoare. Toate urmele de opoziție oficială față de heliocentrism din
partea Bisericii au dispărut în 1835 când aceste lucrări au fost în cele din
urmă eliminate din Index.
În 1939, Papa Pius al XII-lea, în primul său discurs în
fața Academiei Pontificale de Științe, ținut la câteva luni după alegerea sa ca
Papă, l-a descris pe Galileo ca pe unul dintre „cei mai cutezători eroi ai cercetării ... nu s-a temut de piedici și de
riscuri pe calea sa, n-a avut frică nici monumentele funeste”. Consilierul
său de 40 de ani, profesorul Robert Leiber scria: „Pius al XII-lea a fost foarte atent să nu închidă prematur nicio ușă
(în fața științei). A tratat cu multă seriozitate acest aspect și a regretat ce
s-a întâmplat în cazul lui Galileo.”
La 15 februarie 1990, într-un discurs ținut la Universitatea
Sapienza din Roma, Cardinalul Ratzinger (ulterior devenit Papa Benedict al
XVI-lea) a citat câteva păreri actuale asupra chestiunii Galileo ca alcătuind
ceea ce el numea „un caz simptomatic ce
ne permite să vedem cât de profundă este astăzi îndoiala față de era modernă,
tehnologie și știință.” Unele din ideile pe care le cita erau cele ale
filosofului Paul Feyerabend, pe care l-a citat: „Biserica în vremea lui Galileo stătea mult mai aproape de rațiune decât
Galileo însuși, și ea lua în considerație și consecințele etice și sociale ale
învățăturilor lui Galileo. Verdictul său împotriva lui Galileo a fost rațional
și just iar revizuirea acestui verdict se poate justifica doar pe temeiul a
ceea ce este oportun din punct de vedere politic.” Cardinalul nu a indicat
clar dacă era sau nu de acord cu afirmațiile lui Feyerabend. El a spus, însă: „Ar fi o prostie să construim o apologetică
impulsivă pe baza acestor păreri.”
La 31 octombrie 1992, Papa Ioan Paul al II-lea și-a
exprimat regretul pentru felul în care a fost tratat cazul Galileo, și a emis o
declarație prin care recunoștea erorile comise de tribunalul bisericesc care a
judecat pozițiile științifice ale lui Galileo Galilei, ca rezultat al unui
studiu efectuat de Consiliul Pontifical pentru Cultură. În martie 2008,
Vaticanul a propus completarea reabilitării lui Galileo ridicându-i o statuie
în interiorul zidurilor Vaticanului. În luna decembrie a aceluiași an, în
timpul evenimentelor ce au marcat a 400-a aniversare a primelor observații
telescopice ale lui Galileo, Papa Benedict al XVI-lea i-a lăudat contribuțiile
aduse astronomiei.
Scrierile
Primele lucrări ale lui Galileo descriu instrumente științifice
și printre ele se numără tratatul din 1586 intitulat Mica balanță (La Billancetta)
care descrie o balanță precisă pentru cântărit obiecte în aer sau în apă și
manualul tipărit în 1606 Le Operazioni
del Compasso Geometrico et Militare despre funcționarea unei busole
militare și geometrice.
Primele sale lucrări în domeniul dinamicii, știința
mișcării și mecanică au fost De Motu
(Despre mișcare) publicată în 1590 la
Pisa și Le Meccaniche (Mecanicile) publicat la Padova în
preajma lui 1600. Prima s-a bazat pe dinamica fluidelor
aristotelian-arhimedeană și susținea că viteza căderii gravitaționale într-un
mediu fluid este proporțională cu excesul de greutate specifică a corpului
peste cea a mediului, pe când în vid corpurile cad cu viteze proporționale cu
greutățile lor specifice. Lucrarea subscria dinamicii impulsului
Hipparchan-Philoponană în care impulsul se disipă singur și căderea liberă în
vid are o viteză terminală esențială conform greutății specifice după o
perioadă de accelerare.
Mesagerul înstelat
(Sidereus Nuncius) din 1610 a fost
primul tratat științific publicat realizat pe baza unor observații efectuate
prin telescop. În el, Galileo a arătat următoarele descoperiri:
·
lunile galileene;
·
încrețirea suprafeței Lunii;
·
existența unui mare număr de stele invizibile cu
ochiul liber, mai ales a celor responsabile pentru felul cum apare Calea
Lactee;
·
diferențele dintre aparența planetelor și cea a
stelelor fixe—ultimele apar ca discuri mici, iar ultimele apar ca puncte de
lumina nemărite.
Galileo a publicat o descriere a petelor solare în 1613
sub titlul Scrisori despre petele solare în
care a sugerat că Soarele și cerurile sunt coruptibile. „Scrisorile despre petele solare” au relatat și observațiile sale
telescopice din 1610 despre fazele lui Venus, și descoperirea ciudatelor
„alungiri” ale lui Saturn și a și mai ciudatei lor dispariții. În 1615 Galileo
a pregătit un manuscris intitulat Scrisoare
Marii Ducese Christina care nu a fost tipărit decât după 1636. Această
scrisoare era o versiune revizuită a Scrisorii
către Castelli, care a fost denunțată de Inchiziție pentru că susținea
copernicanismul ca adevărat și consistent cu Scriptura. În 1616, după ordinul
Inchiziției de a nu mai susține sau apăra poziția copernicană, Galileo a scris Discurs despre fluxul și refluxul mării
(Discorso sul flusso e il reflusso del
mare) pe baza unui model copernican al Pământului, sub forma unei scrisori
personale adresate Cardinalului Orsini. În 1619, Mario Guiducci, un elev al lui
Galileo, a publicat un curs scris de Galileo sub titlul Discurs despre comete (Discorso
Delle Comete), în care contrazicea interpretarea iezuită a cometelor.
În 1623, Galileo a publicat Il Saggiatore, în care a atacat teoriile bazate pe autoritatea lui
Aristotel și a promovat experimentul și formularea matematică a ideilor
științifice. Cartea a avut mare succes și a găsit suport la nivel înalt în rândurile
Bisericii Catolice. În urma succesului acestei cărți, Galileo a publicat Dialog despre cele două sisteme principale
ale lumii (Dialogo sopra i due
massimi sistemi del mondo) în 1632. Deși a avut grijă să respecte
instrucțiunile din 1616 ale Inchiziției, argumentele din carte în favoarea unei
teorii copernicane și a unui model negeocentric al sistemului solar au dus la
judecarea lui Galileo și la interdicția publicării lucrărilor sale. În ciuda
interdicției, Galileo și-a publicat Discursurile
și demonstrațiile matematice legate
de două noi științe (Discorsi e
Dimostrazioni Matematiche, intorno a due nuove scienze) în 1638 în Olanda,
în afara jurisdicției Inchiziției.
·
Mica
balanță (1586);
·
Despre
mișcare (1590);
·
Mecanica
(c1600);
·
Mesagerul
înstelat (1610; în latină Sidereus
Nuncius);
·
Scrisori
despre petele solare (1613);
·
Scrisoare
către Marea Ducesă Christina (1615; publicată în 1636);
·
Discurs despre
fluxul și refluxul mărilor (1616; în italiană, Discorso del flusso e reflusso del mare);
·
Discurs
despre comete (1619; în italiană, Discorso
Delle Comete);
·
Il
Saggiatore (1623);
·
Dialog
despre cele două sisteme principale ale lumii (1632; în italiană Dialogo dei due massimi sistemi del mondo);
·
Discursuri
și demonstrații matematice legate de două noi științe (1638; în italiană, Discorsi e Dimostrazioni Matematiche,
intorno a due nuove scienze).
Moștenirea
Descoperirile astronomice ale lui Galileo și cercetările
sale asupra teoriei copernicane au lăsat o moștenire durabilă ce conține
categorisirea celor patru sateliți ai lui Jupiter descoperiți de Galileo (Io,
Europa, Ganymede și Callisto) denumiți lunile galileene. Alte proiecte,
principii și noțiuni științifice sunt numite după Galileo, printre care nava
spațială Galileo, prima navă care a intrat pe orbita lui Jupiter, sistemul de
navigație prin satelit Galileo, transformarea între două sisteme inerțiale din
mecanica clasică denumită transformare galileană și unitatea de măsură Gal,
cunoscută uneori sub numele de Galileo și care este o unitate non-SI pentru
accelerație.
În parte pentru că 2009 este al patrulea centenar al
primei observații astronomice realizată de Galileo cu telescopul, Națiunile
Unite l-au intitulat Anul Internațional al Astronomiei.
Dramaturgul german din secolul al XX-lea Bertolt Brecht a
dramatizat biografia lui Galileo în piesa sa Viața lui Galileo (1943). O adaptare cinematografică intitulată Galileo a fost lansată în 1975.
Galileo Galilei a fost ales ca principal motiv al unei
monede de colecție de mare valoare: moneda comemorativă de 25 de euro a Anului
Internațional al Astronomiei, bătută în 2009. Moneda aniversează 400 de ani de
la inventarea telescopului lui Galileo. Pe față apare o porțiune a portretului
lui Galileo și un telescop. Pe verso apare unul dintre primele sale desene ale
suprafeței Lunii.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu
Rețineți: Numai membrii acestui blog pot posta comentarii.